حکم کسی که در روز رمضان از پشت با همسرش نزدیکی کند؟ آیا کفاره لازم است؟

من بتازگی عروسی کرده ام و چون در ماه رمضان قرار گرفتیم، نتوانستم زیاد صبر کنم، و لذا در روز رمضان با همسرم آمیزش کردم اما نه از راه فرج، بلکه از طریق پشت (مقعد) با وی نزدیک شدم، حکم اینکار در ماه رمضان چیست؟

 

الحمدلله،

نخست لازم به ذکر است که نزدیک شدن شوهر به زن خود از راه عقب یا مقعد حرام است. زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «من أتی حائضاً أو امرأه فی دبرها أو کاهناً ‏فصدقه، فقد برئ مما أنزل علی محمد».‏[الإرواء ۲۰۰۶]‏.

یعنی: «هر کس در زمان قاعدگی یا از غیر محل نسل (مقعد) با همسرش آمیزش کند یا نزد کاهنی برود و آنچه را (کاهن) می‌گوید تصدیق کند، به آنچه بر محمد نازل شده کافر شده است».

همچنین در مسند امام احمد و سنن ابوداود و غیر آنها وارد شده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:« ملعون من أتی امرأته فی دبرها» وفی ‏روایه فی المسند «لا ینظر الله عز وجل إلی رجل جامع امرأته فی دبرها». یعنی: ملعون است کسی که از عقب (مقعد) زن با او نزدیکی کند. و در روایتی دیگر در مسند امام احمد آمده: الله تعالی مردی را که از عقب با زنش آمیزش می کند نگاه نخواهد کرد.

و این عمل زشت گناه بزرگی است که شخص فاعل را مشمول لعنت می کند، و او باید توبه کند و دیگر از انجام این عمل زشت خودداری نماید.

اما در مورد حکم کسی که در روز رمضان مرتکب این گناه بزرگ می شود:

اولا خود جماع کردن (از راه فرج) در روز رمضان حرام است، و هرکس بوسیله جماع روزه خود را بشکند، باید کفاره سنگینی باید بدهد، و آن عبارتست از: روزه گرفتن دو ماه متوالی و پشت سرهم.. و این کفاره کسی بود که مرتکب جماع با همسر خود می شود، اما بدون شک نزدیکی از مقعد که گناه آن در روزهای عادی و غیر رمضان هم بزرگ است، در ماه رمضان حرمت آن بیشتر خواهد شد.

و شک و تردیدی وجود ندارد روزه چنین کسی – که در روز رمضان از راه پشت با همسرش نزدیکی می کند- باطل است، و هرگاه در طول روز از این طریق روزه اش را خورد، بر او لازمست تا انتهای روز یعنی تا اذان مغرب از خوردن و نوشیدن امساک و پرهیز کند، و علاوه بر آن بر طبق رأی جمهور علمای مذاهب او – بخاطر نزدیکی از پشت چه انزال کند و یا نکند – باید هم آنروز را قضاء کند و هم آنکه باید کفاره آنرا هم بدهد، که عبارتست از: دو ماه متوالی و پشت سر هم روزه گرفتن..

امام ابن قدامه مقدسی می گوید: «و تفاوتی وجود ندارد که از فرج باشد یا مقعد، .. و این مذهب شافعی (و احمد) نیز است.. زیرا این عمل (نزدیکی از مقعد) بیشتر از جماع روزه را فاسد می کند بنابراین همانند جماع کفاره را واجب می کند».‏” المغنی ” (۳/۲۷) باختصار.‏

خلاصه اینکه: هرکس در روز رمضان با اختیار خود آمیزش کند بگونه ایکه سر آلت تناسلی بطور کامل در یکی از دو راه (فرج یا مقعد) داخل شود، چه انزال روی دهد یا خیر، در هر دو حالت روزه او باطل می شود، و باید توبه نماید و آنروز را تا اخر امساک کند، و بعد از ماه رمضان باید آنروز را قضاء کرده و کفاره هم بدهد و کفاره آن عبارتست از: روزه گرفتن دو ماه پشت سر هم..

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …