حکم کسانی که با استهزاء به دین، مردم را می خندانند

حکم افرادی که از روی مزاح و شوخی سخنانی می گویند که در آن استهزا به الله و رسول و دین دیده می شود چیست؟

استهزا به الله و رسول الله صلی الله علیه و سلّم و دین و قرآن اگر چه بمنظور شوخی ومزاح و خنداندن دیگران باشد کفر و نفاق است. این موضوع دقیقاً شبیه جریانی است که در زمان رسول الله صلی الله علیه و سلّم اتفاق افتاد. در ارتباط با گروهی که در مورد پیامبر صلی الله علیه و سلّم و صحابه رضی الله عنهم به گمان خویش شوخی می کردند و می گفتند: از اینها شکم پرست تر، دروغگوتر و ترسوتر هنگام روبرو شدن با دشمن ندیده ایم. پس از آن، الله تعالی این آیه را نازل کرد: {وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَیَقُولُنَّ إِنَّمَا کُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ} [توبه:۶۵]

( واگر از آنان ( درباره ی سخنان ناروا و کردارهای ناهنجارشان) باز خواست کنی، می گویند: ( مراد ما طعن و مسخره نبوده و بلکه با همدیگر) برای سرگرمی و شوخی سخنانی می گفتیم.)

این افراد نزد پیامبر صلی الله علیه و سلّم آمدند و گفتند: ای رسول الله صلی الله علیه و سلّم ما در راه با هم صحبت می کردیم تا دوری سفر و خستگی آن را احساس نکنیم. پیامبر صلی الله علیه و سلّم مطابق با فرمان الهی به آنان گفت:
{قُلْ أَبِاللَّهِ وَآیَاتِهِ وَرَسُولِهِ کُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ (۶۵)لا تَعْتَذِرُوا قَدْ کَفَرْتُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ}[توبه:۶۵-۶۶].
( ای پیامبر! بگو: آیا الله و آیات او را و پیغمبرش را تمسخر می کردید، ( بگو: با چنین معذرتهای بیهوده عذر خواهی نکنید) شما پس از ایمان آوردن، کافر شده اید.)

بنابراین الله و رسول و دین از احترام ویژه ای بر خوردار هستند، کسی اجازه ندارد از طریق شوخی، مسخره و خنداندن دیگران آیات الهی را به بازی بگیرد، اگر کسی چنین نمود کافر است؛ زیرا معلوم می شود ایشان، الله و رسول و کتاب و شریعت را به باد تمسخر گرفته اند که این عملی منافقانه است.

مرتکب چنین اعمالی باید توبه و استغفار نموده و خود را اصلاح نماید و محبت، تعظیم و خوف الله را در قلبش جای دهد.

الشیخ ابن عثیمین، مجموع فتاوی و رسائل(۲/۱۵۶)

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …