حکم کسانی که افراد متدین و پایبند به شریعت را مسخره می کنند

حکم کسانی که افراد متدین و پایبند به دین را مورد استهزاء قرار می دهند چیست؟

کسانی که افراد ملتزم به دین اسلام و مجریان فرمان های الهی را به باد مسخره می گیرند، در وجودشان نوعی نفاق نهفته است؛

زیرا الله تعالی در مورد انسان های منافق می فرماید: {الَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقَاتِ وَالَّذِینَ لا یَجِدُونَ إِلا جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ (٧٩) } [توبه:۷۹].

( کسانی که که از صدقات مؤمنان اطاعت پیشه، عیب جویی می کنند و آنهایی را که دسترسی جز به مقدار توانایی شان ندارند مسخره می نمایند الله تعالی آنها را مسخره می کند و برای آنان عذاب دردناکی است).

در صورتی که تمسخر ایشان به افراد ملتزم از روی حقیقت تمسک به شریعت باشد، بدیهی است که تمسخر ایشان در واقع تمسخر به اصل شریعت است که کفر محسوب می شود، ولی اگر مسخره ی آنان متوجه خود شخص صرف نظر از اعمال اسلامی و التزام به سنت باشد، در این صورت حکم به تکفیر مسخره کنندگان نمی شود؛
زیرا اتفاق می افتد که فردی دیگری را مورد تمسخر قرار می دهد بدون توجه به اعمال و افعالش در هر صورت مسخره کردن ملتزمین به شریعت بسیار خطرناک است.

بلکه ما مؤظف هستیم ملتزمین به شریعت را تشویق کنیم، چنانچه متوجه اشتباهی در کارشان شدیم، آنها را راهنمایی و توجیه نماییم تا اینکه بر مسیر صحیح تری قرار گیرند.

الشیخ ابن عثیمین، المجموع الثمین(۱/۷۵)

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …