حکم نماز جماعتی که در اثنای آن امام دچار مشکلی شود و نتواند نماز را ادامه دهد

اگر امام در وقت امامت کردن دچار مشکلی بشود که نتواند نماز را ادامه بدهد.چه کسی امامت را برعهده میگیرد؟

الحمد لله

ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﺑﺎﻃﻞ ﺷﻮﺩ ، ﺩﺭ ﺁﻧ ﺼﻮﺭﺕ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ ‏( ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺣﻤﺪ ‏) ﻧﻤﺎﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺄﻣﻮﻣﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ، ﺍﻣﺎ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺭﺍﯼ ﺭﺍﺟﺢ؛ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺄﻣﻮﻣﯿﻦ ﺑﺎﻃﻞ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﮐﻨﻨﺪ . ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﺍﺛﻨﺎﯼ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﯿﻦ ﻭﺿﻮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ، ﺍﻭ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮﺩ ، ﺍﻣﺎ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺄﻣﻮﻣﯿﻦ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﯾﺎ ﺧﻮﺩ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺑﺘﻨﻬﺎﯾﯽ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ‏( ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻓﺮﺍﺩﯼ ‏) ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺟﻠﻮ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺎﻣﻮﻣﯿﻦ ﺭﺍ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭ ﺷﺪ .

ﺍﻣﺎ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻢ ، ﺣﺪﯾﺚ ﺻﺤﯿﺤﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺨﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﺑﻮﻫﺮﯾﺮﻩ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ : ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﯾُﺼَﻠُّﻮﻥَ ﻟَﮑُﻢْ ، ﻓَﺈِﻥْ ﺃَﺻَﺎﺑُﻮﺍ ﻓَﻠَﮑُﻢْ ، ﻭَﺇِﻥْ ﺃَﺧْﻄَﺌُﻮﺍ ﻓَﻠَﮑُﻢْ ﻭَﻋَﻠَﯿْﻬِﻢْ ‏» . ‏( ﺑﺨﺎﺭﯼ ۶۹۴: ‏)
ﯾﻌﻨﯽ : ‏« ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺷﻤﺎ ، ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ، ﻫﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ، ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ‏( ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ‏) ، ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺷﻤﺎ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻨﺎﻫﮑﺎﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ‏»

ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺣﺪﯾﺚ ﻓﻮﻕ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻣﻨﺬﺭ ﻧﻘﻞ ﮐﺮﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ : ‏« ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺭﺩﯼ ﺑﺮ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻃﻞ ﺷﻮﺩ ، ﻧﻤﺎﺯ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﻃﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ».

ﻭ ﺷﯿﺦ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﺍﺑﻦ ﺗﯿﻤﯿﻪ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﺪﯾﺚ ﻓﻮﻕ ﮔﻔﺘﻪ : ‏« ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﻧﺼﯽ ﺍﺳﺖ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺧﻄﺎﯾﯽ ﺷﺪ ، ﺧﻄﺎﯾﺶ ﺑﺮ ﺧﻮﺩﺵ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺑﺮ ﻣﺎﻣﻮﻣﯿﻦ ‏». ” ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺍﻟﻔﺘﺎﻭﯼ ” ‏( ۲۳ / ۳۷۲ ‏)

ﭘﺲ ﺑﻄﻮﺭ ﺧﻼﺻﻪ : ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺍﻝ ﺫﮐﺮ ﺷﺪﻩ؛ ﺍﻣﺎﻡ میتواند ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺎﻣﻮﻣﯿﻦ ﯾﺎ ﺧﻮﺩ به تنهایی ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺳﻼﻡ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺭﺍ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﮐﻨﺪ ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻧﯿﺴﺖ.

ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ
ﻭﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ ﻭﻋﻠﯽ ﺁﻟﻪ ﻭﺃﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭﺍﻟﺘﺎﺑﻌﯿﻦ ﻟﻬﻢ ﺑﺈﺣﺴﺎﻥ ﺇﻟﯽ ﯾﻮﻡ ﺍﻟﺪﯾﻦ.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …