حکم مراسم « چهارشنبه سوری » چیست؟

جواب : الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه أما بعد :
چهارشنبه‌سوری که با نام‌های چهارشنبه آخر سال و شب چهارشنبه سرخ نیز شناخته می‌شود ، یکی از جشن‌های ایرانی زرتشتی (= آتش پرستان ) است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود.
واژهٔ «چهارشنبه‌سوری» از دو واژهٔ چهارشنبه — نام یکی از روزهای هفته — و سور به معنای عیش و عشرت ( ویا سرخی ) ساخته شده است. طبق آیین باستان زرتشتیان و آتش پرستان ،  در این روز آتش بزرگی بر افروخته می‌شود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش معمولاً در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند!!! آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من».
این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.  به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد. ( آتش به آنها نیرو و سلامتی و…بدهد = آیین آتش پرستان )!!!
در ایران باستان زرتشتی ، چند روز پیش از نوروز ( که خود جشنی حرام بوده و در اسلام جایگاهی ندارد ) مردمانی به نام آتش‌افروزان که پیام‌آور این جشن اهورایی بودند به شهرها و روستاها می‌رفتند تا مردم را برای این آیین آماده کنند.عنصر بنیادین آیین جشن چهارشنبه سوری، عنصر آتش است.  و میتوان این جشن را جشن آتش نامید.
با این توضیح مختصری که در خصوص این آیین گذشت ، عرض مینمایم که :
حکم چنین مراسم و جشنی (= چهارشنبه سوری )  ، بطور قطع و یقین در دین اسلام حرام قطعی بوده و هیچ جایگاهی در دین أهل توحید ندارد. و هرگونه ترقه بازی و آتش افروزی و اسراف و تبذیر و… ای که در این شب انجام میگیرد و برگزاری این آئین خرافی ،  حرام قطعی و حد اقل گناه کبیره بوده، و اگر  به اعتقاد تقدس و بزرگداشت آتش پرستی و… باشد کفر اکبر و سبب خروج از دین است.
و هر گونه خرید و فروش ترقه و مواد آتش زا و… برای این مراسم ، صد در صد حرام و جنایت  بوده و  هیچ وجهی در دین اسلام و عقل و خرد سلیم انسانی ندارد. بلکه به اصطلاح – مرتضی مطهری – آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری  «از آن احمق‌ها ست ».
 و  جز اسراف مال و اذیت و آزار مردم و  … و خرافه پرستی و تقلید کورکورانه از مشرکین و آتش پرستان ،  چیز دیگری در آن نیست.
لذا بر أمت مسلمان و  پدران و مادران  و جوانان و فرزندان أمت اسلام ، فرض و واجب است که با این قبیل آئینهای شرکی و خرافی أکیدا مقابله نموده و به هیچ وجه در آنها مشارکت ننموده و  در صدد از بین بردن آنها باشند.
والله تعالی أعلم و صلی الله و سلم علی نبینا محمد و علی آله و صحبه أجمعین.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …