حکم فال گرفتن

آیا فال، گناه بزرگی در اسلام است و اگر بعضی اوقات شخصی اشتباهی و (بدون علم) نزد یک پیشگو رفت، آیا او یک گناهی بزرگ مرتکب شده است؟

پرسش:آیا فال، گناه بزرگی در اسلام است و اگر بعضی اوقات شخصی اشتباهی و (بدون علم) نزد یک پیشگو رفت، آیا او یک گناهی بزرگ مرتکب شده است؟

الحمدلله

فال گیری و پیشگویی در اسلام حرام و گاهی شرک و کفر است، و لذا فال گرفتن و رفتن نزد فالگیرها و پیشگوهها نیز حرام است و باید از آن دوری نمود.

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: « لَیْسَ مِنَّا مَنْ تَطَیَّرَ أَوْ تُطِیَّرَ لَهُ أَوْ تَکَهَّنَ ، أَوْ تُکِهِّنَ لَهُ، أَوْ سَحَرَ أَوْ سُحِرَ لَهُ. وَمَنْ أَتَی کَاهِنًا فَصَدَّقَهُ بِمَا یَقُولُ فَقَدْ کَفَرَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَی مُحَمَّدٍ»:

(هر کس فال بگیرد و یا برایش فال گرفته شود، یا افسونگری‌‌کند‌ و یا برایش افسون‌گری شود یا جادو کند یا برایش جادوگری شود. و هر کس به نزد کاهنی برود واورا در آنچه ‌می‌گوید: و به یقین به‌آن چه بر محمد صلی الله علیه وسلم نازل شده کافر شده است). بزار ۵۲/۹ به روایت عمران بن حصین.

و فرمود: «مَنْ أَتَی عَرَّافًا فَسَأَلَهُ عَنْ شَیْءٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاهٌ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً »: (هرکس نزد فال گیری برود و از او درباره‌ی چیزی سوال کند، نماز چهل روز او قبول نمی‌شود). (مسلم ش/۲۲۳۰ ودرآن به جای چهل روز، چهل شب آمده است.)

البته باید توجه داشت؛ اینکه در حدیث فرموده تا چهل روز هیچ نمازی از ا پذیرفته نیست؛ به معنای آن نیست که فرد ترک نماز کند، بلکه به این معناست که تا چهل روز بابت نمازی که ادا می کند هیچ اجر و ثوابی نمی برد؛ با این وجود فرض نماز در مدت این چهل روز از دوش وی برداشته نمی شود و اگر ترک نماز کند؛ بعنوان تارک نماز قلمداد خواهد شد.

اما اگر کسی به حکم فال و گناه بودن آن علم نداشت و نزد یک نفر فالگیر رفت، در آنصورت ان شاءالله به دلیل جهل و عدم اطلاعش گناهکار نیست ولی بایستی از کار خود توبه کند و هرگز نزد آنها نرود و دیگران را هم از خطر آن تحذیر نماید.

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …