حکم شهادت چهار نفر بر خوبی مسلمان

قال النبی صلی الله علیه و سلم:

أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ الشُّهَدَاءِ الَّذِى یَأْتِى بِشَهَادَتِهِ قَبْلَ أَنْ یُسْأَلَهَا.
قوله صلی الله علیه وسلم : أَیُّمَا مُسْلِمٍ شَهِدَ لَهُ أَرْبَعَهٌ بِخَیْرٍ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّهَ، قُلْنَا: وَثَلاثَهٌ؟ قَالَ: وَثَلاثَهٌ، قُلْنَا: وَاثْنَانِ؟ قَالَ: وَاثْنَانِ، ثُمَّ لَمْ نَسْأَلْهُ عَنِ الْوَاحِدِ.

 رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند :

آیا خبر دهم شما را به بهترین شاهدها، بهترین شاهدان کسی است که پیش از درخواست، شهادت خود را اداء کند.
هر مسلمانی که چهار شخص به خوبی آن گواهی دهند: خداوند او را داخل جنت می‌کند، گفتیم: یا رسول الله سه نفر چه؟
فرمود: سه نفر هم همین حکم را دارد
 گفتیم: یا رسول الله دو نفر چطور؟
فرمود: دو نفر هم همچنین است و از یک نفر سوال نکردیم.
 
شرح حدیث:

گفته پیامبر  صلی الله علیه وسلم: «أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ الشُّهَدَاءِ» پیامبر اسلام در این کلام خود به مسلمانان تعلیم می‌دهد که شاهدان باهم متفاوت‌اند و بهترین شاهد آنست که قبل از این که از او درخواست شهادت کنند، شهادت خود را اداء نماید و این برتری به خاطر علاقه و رغبتش به نفع اسلام و احقاق حقوق مسلمانان است.
و این فرمودۀ پیامبر  صلی الله علیه وسلم: «أَیُّمَا مُسْلِمٍ شَهِدَ لَهُ أَرْبَعَهٌ بِخَیْرٍ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّهَ»: بیانگر مژده ایست از پیامبر صلی الله علیه وسلم به مسلمانان که هر فرد مسلمان چه مرد باشد یا زن وقتی که چهار نفر مسلمان عادل به خوبی آن گواهی دهند: خداوند او را داخل جنت می‌کند.

بعد، اصحاب از سه نفر پرسدند. پیامبر اسلام فرمودند: سه نفر هم همین حکم را دارند و پیامبر در مورد دو نفر همچنین جواب را دادند، اما اصحاب از یک نفر سؤال نکردند.
خدا می‌داند که اگر ایشان سؤال می‌کردند پیامبر  صلی الله علیه وسلم آری می‌گفتند یا نه، در این حدیث ارزش و اهمیت شهادت بیان شده است که شخص مسلمان باید مواظب باشد تا هنگامی که در موضوعی یقین ندارد اقدام به شهادت ننماید اگرچه آن شهادت برایش منفعتی داشته باشد و شهادت را کتمان نکند اگرچه مصیبت مالی و یا جانی به او وارد کند.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …