حکم رنگ کردن مو چیست؟

در مورد رنگ کردن موی سر، در این زمینه برخی از علمای معاصر رنگ کردن موی سر را بدون ضرورت جایز نمی دانند بجز رنگ حنا ، اما آنچه که در آن اتفاق نظر وجود دارد رنگ کردن موی سر یا صورت بوسیله رنگ سیاه است، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «غیروا هذا الشیب وجنبوه السواد»، «[رنگ] موی سفید را تغییر دهید و آنرا سیاه نکنید». ‏این حکم برای زن و مرد مشترک است. ‏

اما سایر رنگها مانند رنگ طلایی و غیر آنها مشمول حکم این حدیث نمی شوند ولی برخی از علما رنگ مش را با استناد به این حدیث که : “«من تشبه بقوم فهو منهم»، «کسی که از گروهی تقلید کرد از جمله آنها است»”،جایز نمی دانند زیرا رنگ مش را الگوبرداری از مدلهای غربی می دانند.

شیخ صالح فوزان در مورد رنگ موی سر زنان می گوید:

” رنگ کردن موی سفید مستحب است مگر با رنگ سیاه، مثلاً با حناء و وسمه و …. ولی سیاه کردن موی سفید جایز نیست، بنا به فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم: «غیروا هذا الشیب وجنبوه السواد»، «[رنگ] موی سفید را تغییر دهید و آنرا سیاه نکنید». این حکم برای زن و مرد مشترک است.

اما در مورد موهایی که سفید نیستند، پس به همان شکل و وضعیت اصلی و طبیعی خودشان باقی می‌مانند و تغییر داده نمی‌شوند، ولی اگر بد رنگ باشند، برای بدست آوردن رنگ مناسب، با رنگ کردن، این زشتی مو را از بین می‌برند. اما موی طبیعی که، رنگ آن زشت نیست، آن را به حالت طبیعی خود باقی می‌گذارند. زیرا دلیلی برای رنگ کردن آنها وجود ندارد. اگر رنگ کردن مو به روشی باشد که تقلید از زنان کافر و مدهای وارداتی شمرده شود، شکی در حرام بودن آن نیست و فرقی ندارد که کل موها یک رنگ زده شده باشند یا رنگارنگ باشند، (که همان مش کردن است).”( کتاب «فتاوی المرأه المسلمه»، (۲/۵۲۰)، شیخ صالح فوزان )
مسلم در صحیح خود از جابر بن عبد الله رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ از پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  روایت می کند که ایشان وقتی پدر ابوبکر صدیق رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ را دیدند و ریش بلند و سفید او را دیدند که مثل گیاه ثغامه سفید بود، فرمود: «غَیِّرُوا هَذَا بِشَیْءٍ وَاجْتَنِبُوا السَّوَادَ » مسلم(۲۱۲۰)« موهای سپید را تغییر دهید و از رنگ سیاه بپرهیزید.» و در روایتی آمده« وَجَنِّبُوهُ السَّوَادَ » ابن ماجه (۳۶۲۴).

 احمد و ابو داود و نسائی با سند صحیح از ابن عباس رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ روایت کرده اند که پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  فرمود:« یَکُونُ قَوْمٌ فِی آخِرِ الزَّمَانِ یَخْضِبُونَ بِهَذَا السَّوَادِ کَحَوَاصِلِ الْحَمَامِ لَا یَرِیحُونَ رَائِحَهَ الْجَنَّهِ» «در آخر الزمان گروهی خواهند آمد که با رنگ سیاه موهایشان را رنگ می نمایند؛ این گروه بوی بهشت به مشامشان نخواهد رسید.» آلبانی در صحیح سنن ابی داود (۳۵۴۸) آن را صحیح قرار داده است.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …