حکم خوردن نذری و غذایی که در ایام خاص ازجمله محرم توزیع میشود چیست؟

نذر جایز یعنی شخصی خودش را به چیزی یا عبادتی برای خدا که واجب نیست ملزم می کند یا نذر می کند فلان عمل را بخاطر الله انجام دهد.

الله تعالی می فرماید:
{یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا} “سوره انسان،آیه۷”
«به نذر وفا می کنند و از روزی که شر آن فراگیر است می ترسند».

نذر جایز هم، مکروه است هرچند برای الله متعال است.
{عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ نَهَى النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنِ النَّذْرِ قَالَ: إِنَّهُ لاَ یَرُدُّ شَیْئًا، وَإِنَّمَا یُسْتَخْرَجُ بِهِ مِنَ الْبَخِیلِ.} “متفق علیه”
«ابن عمر میگوید که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از نذر نهی کرده اند و گفتند ان چیزی را بر نمی گرداند و تنها از فرد بخیل این عمل انجام میگیرد.»

حال با توجه به مطالب فوق، دریافتیم که نذر یکی از انواع عبادات است که لازم و ضروری است که از آن پرهیز شود و اگر هم کسی نذر کرد فقط خالصانه برای الله تعالی نذر کند و احدی نباید در این عبادت شریک خداوند قرار گیرد.

حال اگر کسی نذری را برای غیر خدا قرار داد یا هم برای خدا و هم برای غیر خدا قرار بدهد، بدون تردید مرتکب شرک در عبادت شده است زیرا کسی غیر از خدا را شریک نذر کرده است.

بنابراین نذوری که برای امامان و اهل بیت یا هر کس دیگری صورت می گیرد ، شرک است و جایز نیست که مسلمان از آن نذور استفاده کند و متاسفانه بسیاری از شیعیان و گاها حتی اهل سنت ناآگاه در ایام ومراسم مختلف اقدام به درست کردن وپخش نذری می کنند که چون برای غیر الله نذر شده است، حلال نمیباشد و خوردنش حرام است.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …