حکم توسل به جایگاه پیامبر صلی الله علیه و‌سلم

الحمدلله

سلسله احادیث “ضعیفه”
(به جایگاه من توسل کنید، همانا جایگاه من نزد الله بلند است)

رای شیخ البانی در مورد حدیث:
این حدیث اصل ندارد.

تعلیق شیخ البانی:
شکی در این نیست که جایگاه و مقام پیامبر صلی الله علیه و سلم پیش الله تعالی بلند است، الله تعالی موسی را این چنین توصیف نموده است: ( ﻭَﻛَﺎﻥَ ﻋِﻨﺪَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺟِﻴﻬﺎً ) [ ﺍﻷﺣﺰﺍﺏ : ۶۹ ] (و او نزد الله دارای منزلت بود).
و مشخص است که پیامبرمان محمد ﷺ از موسی برتر است، پس بدون شک او نزد پروردگار جایگاهش از موسی بالاتر می باشد.
اما این یک مسئله است و توسل به جایگاه پیامبر صلی الله علیه و سلم مسئله ای دیگر، شایسته نیست که مانند برخی افراد میان این دو خلط کنیم.

توسل کردن به جایگاه پیامبر ﷺ به امید قبول شدن دعا موضوعی است که نمی توان با عقل به صحیح ‌بودن آن پی برد چون از امور غیبی است که عقل برای شناخت آن توانایی ندارد، پس باید نقلی صحیح موجود باشد که در این موضوع حجت باشد و از طریق نقل نیز این چنین چیزی قابل اثبات نیست چون احادیثی که در مورد توسل به پیامبر صلی الله علیه و سلم آمده اند به دو دسته تقسیم می شوند: صحیح و‌ضعیف.

اما روایات صحیح: در این روایات دلیلی برای مدعیان (توسل غیر شرعی) وجود ندارد، مانند توسل اصحاب به پیامبر صلی الله علیه و سلم در طلب کردن باران و توسل شخص کور به پیامبرﷺ، چون او به دعای پیامبر صلی الله علیه و سلم متوسل شد نه به جایگاه یا به ذات وی، و هنگامی که توسل کردن به دعای وی بعد از وفاتش غیر ممکن است، بنابراین توسل کردن به وی نیز بعد از وفاتش غیر ممکن و ناجایز می باشد.
و آنچه که بر این حرف دلالت دارد عمل صحابه در زمان عمر رضی الله عنه می باشد که برای طلب باران به عموی پیامبر عباس متوسل شدند و‌ به پیامبر ﷺ و قبرایشان ‌متوسل نشدند، و این کار را نکردند مگر به این دلیل که معنای توسل جایز را می دانستند.
قبل از این توسل صحابه به دعای پیامبر صلی الله علیه و سلم را ذکر نمودیم که نمونه هایی از توسل مشروع می باشد و به همین دلیل صحابه بعد از پیامبر به دعای عمویش متوسل شدند چون این نوع توسل ممکن و جایز می باشد .

بنابراین موضوع حدیث کلا حول مسئله ی دعا می چرخد، و با این شرح مختصر برای خواننده این موضوع آشکار می باشد.پس این حدیث ربطی به توسل بدعی ندارد و به همین دلیل امام ابوحنیفه این نوع توسل را انکار نموده و فرموده است:

ناپسند می دانم که شخصی از الله چیزی را جز به وسیله ی خود الله بخواهد)
چنان که در «الدر المختار» و دیگر کتب حنفی آمده است.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …