حکم استفاده از دارو برای افتادن در حیض در ماه رمضان چیست؟

من دختری هستم که به خاطر نوعی بیماری جز از طریق مصرف دارو قاعده نمی شوم، و لازم است که هر ماه این دارو را مصرف کنم، آیا در ماه رمضان جایز است که از این دارو مصرف کنم باتوجه به اینکه نماز و روزه برای زن حائضه جایز نیست و من با اختیار خود این دارو را مصرف می کنم تا در حیض بیفتم؟

 

الحمدلله،

حکم این مسئله دو حالت دارد:

اول: اگر زنی برای افتادن در حیض نیاز به مصرف دارویی دارد، به این دلیل که جز با مصرف آن دارو اصلاً خون حیض از وی جاری نمی شود – همانگونه که در سوال آمده – و یا آنکه بصورت طبیعی و منظم در حیض نمی افتد، در این حالت ایرادی ندارد که از آن دارو استفاده نماید تا خون حیض جاری گردد. و بعد از افتادن در حیض بایستی تا هنگام پاک شدن از انجام نماز و روزه خودداری کند، در عوض پس از ظاهر شدن نشانه ی پاکی غسل کرده، و سر فرصت روزه هایش را قضا نماید ولی احتیاجی به قضای نماز نیست.

اما نووی رحمه الله می گوید: «هرگاه زن جهت افتادن در حیض دوایی را مصرف کند و در حیض افتاد، قضای نماز بر وی لازم نیست، و همینطور اگر جهت انداختن جنین دارویی را مصرف کند، و (بخاطر مصرف آن) جنین را بیندازد و در نفاس افتد، قضای نمازهای دوران نفاس بر وی لازم نیست». ” المجموع ” ( ۳ / ۱۰ ) .

دوم: اگر زنی به قصد خوردن روزه هایش یا فرار از روزه گرفتن دارویی را مصرف کند تا در حیض بیفتد، این عمل او حرام و گناه است.

امام مرداوی رحمه الله می گوید: «استفاده از دواء جهت افتادن در حیض جایزاست، و شیخ تقی الدین (یعنی ابن تیمیه) آنرا ذکر کرده است، البته بجز در ایام نزدیک رمضان که به قصد خوردن (روزه) مصرف می شود. ومن می گویم: کسی با این حکم مخالف نیست».‏ “الإنصاف” (۱/۲۷۳).

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …