حکم استعانت و استغاثت

حکم استعانت و استغاثت
(کمک خواهی و یاری طلبی) از مخلوقات و آفریده ها
استعانت: طلب و درخواست کمک و یاری و پشتیبانی در کاری
استغاثت: طلب یاری و دستگیری و برطرف نمودن سختی و گرفتاری

استعانت و استغاثت بر دو نوع است:

نوع اوّل
درخواست و طلب کمک و یاری از کسی که توانایی انجام آن کار را دارد. این نوع طلب و درخواست جایز است. الله متعال می‌فرماید: (و تَعاوَنُوا علی البِرِّ و التَّقْوَى) الْمائده ۲ « در راه نیکی و پرهیزگاری همدیگر را یاری و پشتیبانی نمائید. »
همچنین الله متعال در داستان موسی علیه السلام می‌فرماید: (فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِن شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ) القصص ۱۵ « فردی که از قبیلۀ او بود، علیه کسی که از دشمنانش بود، از موسی کمک خواست. »
همچنین افرادی که در جنگ از یاران و هم رزمان خود طلب کمک و یاری و حمایت می‌کنند که اگر توانائی انجام کاری را دارند کمکشان نمایند، از این نوع شمرده می‌شود.

نوع دوم
درخواست کمک و یاری از مخلوقات نسبت به کاری که جز الله متعال کسی توانائی انجام آن را ندارد، مانند: درخواست کمک و مدد از مردگان، طلب و حمایت از زندگان نسبت به کاری که از فقط در توان الله متعال است مانند: شفای بیماران، دفع بلا و ضرر و زیان، برطرف نمودن گرفتاری و مشکلات.
این نوع از طلب و درخواست کمک جایز نیست و در واقع شرک اکبر است، دلیل آن هم این گفته الله متعال است: (وَلاَ تَدْعُ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ یَنفَعُک وَلاَ یَضُرُّک فَإِن فَعَلْتَ فَإِنَّک إِذاً مِّنَ الظَّالِمِینَ) یونس ۱۰۶ «و به جای خدا کسی و چیزی را پرستش مکن و به فریاد مخوان که به تو نه سودی می‌رساند و نه زیانی. اگر چنین کنی (و دعا و عبادت خود را به جای آفریدگار متوجّه آفریدگان سازی) از ستمکاران و مشرکان خواهی شد. »

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …