دستهی اول میدانند که آنها دین خداوند را با حلال نمودن حرامش و تحریم حلالش تغییر دادهاند و به پیروی از بزرگان خویش در این کار اقدام و به آن هم معتقدند و همچنین میدانند بدین وسیله با پیامبران به مخالفت برخاستهاند؛ این کفر است، هرچند برایشان نماز نخوانند و سجده نکنند و… خداوند متعال و رسولش آن را به عنوان شرک قرار دادهاند، پس هرکس بدان معتقد باشد دچار شرک شده است.
دستهی دوم کسانی هستند که به حلال و حرام خداوند و رسولش معتقدند و تنها در معصیت و نافرمانی از آنها پیروی میکنند همانگونه که بعضی از مسلمانان به انجام بعضی از معاصی اقدام مینمایند ولی در همان حال به گناه بودن آن کار هم واقفند؛ حکم اینگونه افراد همچون اهل معصیت است.[۱] این شرح و تفصیل حکم خداوند متعال در مورد محکومینی است که در حلال کردن حرام خداوند و حرام نمودن حلالش از سرپرستان امور پیروی میکنند و آنچه را خداوند نازل و رسولش به آن دستور داده، بر خود حاکم ننمودهاند. اما آیهی مورد بحث هیچ ارتباطی به حاکمانی که دین خدا را تغییر دادهاند ندارد و قبلاً در مورد آنها توضیح داده شده است.
در بعضی از حالتهای نادر گاهاً محکومین کافر شده و بطور کلی از دین خارج میشدند بدون اینکه حاکمان تکفیر شوند و آن هنگامی است که حاکم مجتهد و ملتزم به شرع اسلام است ولی حق بر او پوشیده میماند لذا اقدام به تحلیل حرام و تحریم حلال مینماید در این مورد کافر نمیشود و به خاطر اشتباهی که مرتکب شده، مؤاخذه نمیگردد اما اگر محکومینی آگاهانه و بعد از روشن شدن حق و اقامهی حجت به حلال کردن حرام و تحریم حلال توسط آن حاکم معتقد باشند و از او پیروی نمایند، کافر میشوند.[۲] شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله میگوید: آن کس که حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال نموده است اگر مجتهد باشد و هدفش در این کار پیروی کردن از رسول الله صلی الله علیه و سلم باشد ولی در واقع حق بر او پوشیده مانده و در حد توان نیز تقوای پروردگار را در نظر گرفته است، چنین فردی به واسطهی خطایش مورد مؤاخذه قرار نمیگیرد بلکه به خاطر اجتهادش که با آن پروردگارش را اطاعت کرده، پاداش نیز دریافت میدارد ولی اگر کسی بداند با توجه به شریعت اسلام که رسول الله صلی الله علیه و سلم عرضه داشته، آن کار خطا و اشتباه است ولی به آن معتقد و از او پیروی کند و از فرموده رسول الله صلی الله علیه و سلم اعراض نماید، بهرهای را از آن شرک که خداوند آن را ناپسند و مذموم دانسته نصیب خود میگرداند مخصوصاً اگر به خاطر هوای خویش این پیروی را انجام داده باشد و هرچند میداند آن امر مخالفت با رسول خداست ولی با دست و زبان او را یاری کند؛ چنین کاری شرک و صاحبش مستحق عذاب و عقوبت است.[۳]
[۱]– کتاب الایمان (ص: ۶۷).
[۲] الحکم بغیر ما انزل الله للعنبری ص۱۰۹٫
[۳]– کتاب الایمان.