حضرت عمر در نهج البلاغه

۱۳۴- و من کلام علی بن ابی طالب ( علیه السلام ):

“و قد شاوره عمر بن الخطاب فی الخروج إلی غزو الروم”.

«وَ قَدْ تَوَکَّلَ اللَّهُ لِأَهْلِ هَذَا الدِّینِ بِإِعْزَازِ الْحَوْزَهِ وَ سَتْرِ الْعَوْرَهِ وَ الَّذِی نَصَرَهُمْ وَ هُمْ قَلِیلٌ لَا یَنْتَصِرُونَ وَ مَنَعَهُمْ وَ هُمْ قَلِیلٌ لَا یَمْتَنِعُونَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ إِنَّکَ مَتَی تَسِرْ إِلَی هَذَا الْعَدُوِّ بِنَفْسِکَ فَتَلْقَهُمْ فَتُنْکَبْ لَا تَکُنْ لِلْمُسْلِمِینَ کَانِفَهٌ دُونَ أَقْصَی بِلَادِهِمْ لَیْسَ بَعْدَکَ مَرْجِعٌ یَرْجِعُونَ إِلَیْهِ فَابْعَثْ إِلَیْهِمْ رَجُلًا مِحْرَباً وَ احْفِزْ مَعَهُ أَهْلَ الْبَلَاءِ وَ النَّصِیحَهِ فَإِنْ أَظْهَرَ اللَّهُ فَذَاکَ مَا تُحِبُّ وَ إِنْ تَکُنِ الْأُخْرَی کُنْتَ رِدْءاً لِلنَّاسِ وَ مَثَابَهً لِلْمُسْلِمِینَ».
ترجمه:
راهنمایی عمر در جنگ با روم

«خداوند به پیروان این دین وعده داد که اسلام را سربلند و نقاط ضعف مسلمین را جبران کند، خدایی که مسلمانان را به هنگام کمی نفرات یاری کرد، و آنگاه که نمی توانستند از خود دفاع کنند، از آنها دفاع کرد، اکنون زنده است و هرگز نمی میرد. هرگاه خود به جنگ دشمن روی و با آنان روبرو گردی و آسیبی بینی، مسلمانان تا دورترین شهرهای خود، دیگر پناهگاهی ندارند و پس از تو کسی نیست تا بدان روآورند. مرد دلیری را به سوی آنان روانه کن، و جنگ آزمودگان و خیرخواهان را همراه او کوچ ده، اگر خدا پیروزی داد چنان است که تو دوست داری، و اگر کار دیگری مطرح شد، تو پناه مردمان و مرجع خواهی بود».
[نهج البلاغه صفحه۴۱۵چاپ تهران خطبه۱۳۴].

در این خطبه چند نکته قابل توجه است:

۱- حضرت علی رضی الله عنه همه صحابه را مسلمان میدانند انجا که میفرماید(خداوند پیروان این دین را زمانی که کم بودند کمک کرد و الان هم زنده است یعنی:الان هم با این که مسلمانان از دشمن کمترند اما خداوند با انهاست و کمکشان میکند زیرا انها مسلمانند).

۲- دوستی و محبت حضرت علی با حضرت عمر انجا که میفرماید (نبایدخودت (ای عمر)به جنگ بروی زیرا ممکن است کشته شوی و بجای خودت مرد دلیری را بفرست)
قابل ذکر است که حضرت علی میتوانست به حضرت عمر بگوید به جنگ برو(و این موقعیت خوبی بود تا حضرت عمر به جنگ برود و کشته شود و حضرت علی حکومت را بدست بگیرد و همچنین انتقام خون حضرت زهرا باشد).

۳- وستی و محبت حضرت عمر با سیدنا علی زیرا ازاین خطبه و خطبه دیگری که جلوتر ذکر میکنیم ثابت میشود که حضرت علی وزیر و مشاور و دست راست سیدنا عمر بوده است.

۴- حضرت عمر لایق ترین شخص برای خلافت است (انجا که میفرماید:بعد از تو کسی نیست تا مردم به او روی اورند و او زا خلیفه کنند:یعنی کسی که مانند توی عمر لایق و شایسته خلافت باشد وجود ندارد).

۵- حضرت عمر پناهگاه و مرجع مسلمانان است (انجا که میفرماید:اگه کار دیگر مطرح شدیعنی اگر مسلمانان شکست بخورند تو پناهگاه انان هستی و انان را پناه میدهی و مرجعی برای رسیدگی به مشکلات انها هستی).
قابل ذکر است که از خطبه عدم شهادت حضرت فاطمه نیز ثابت میشود زیرا حضرت علی سیدنا عمر را پناهگاه مسلمانان میدانند یعنی کسی که مسلمانان را پناه میدهد و از انها محافظت میکند نه اینکه انها را بکشد.

۶- جنگ های حضرت عمر مشروع بوده اند و به مشوره سیدنا علی صورت گرفته اند و مهمترین شخصی که باعث قدرتمند شدن حضرت عمر شد سیدنا علی بود
بعضی از شیعه میگویند جنگ و فتوحات حضرت عمر خلاف شرع بوده است طبق این خطیه اگر فتوحات حضرت عمر نامشروع بوده باشند مقصر و گناهکار اصلی سیدنا علی است.

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …