حد زنا

حد زنا:
زنا: عبارت است از عمل فاحشه در فرج زنی که برای انسان حلال نیست.

حکم زنا:
زنا حرام است و از بزرگ¬ترین گناهان می¬باشد و بلکه بزرگ¬ترین گناهان کبیره بعد از شرک به خداوند و قتل ناحق می¬باشد. و بر حسب حال زناکار و کسی که با او زنا شده، قُبح و زشتی آن متفاوت است. بنابراین زنا با زن شوهردار و زنا با محارم و زنا با زن همسایه از بزرگ¬ترین انواع زنا و زشت¬ترین آنها می¬باشد. و زنای فردی که ازدواج کرده از زنای مجرد بزرگ¬تر و قباحت آن بیشتر است.
۱- خداوند متعال می¬فرماید: «الزَّانِی لَا یَنکِحُ إلَّا زَانِیَهً أَوْ مُشْرِکَهً وَالزَّانِیَهُ لَا یَنکِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِکٌ وَحُرِّمَ ذَلِکَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ» (نور: ۳) «مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نمی‌کند و زن زناکار را جز مرد زناکار یا مشرک به ازدواج خود در نمی‌آورد و این (امر) بر مؤمنان حرام شده است».
۲- از ابن مسعود روایت است که رسول خدا فرمودند: «خون فرد مسلمانی که شهادت می¬دهد معبود بر حقی جز الله نیست و من فرستاده¬ی او هستم حلال نیست مگر در مورد سه نفر: متاهلی که زنا کند، کسی که دیگری را به ناحق کشته باشد (در برابر او قصاص می¬¬شود) و آنکه دِینش را رها کرده و از جماعت مسلمانان فاصله گرفته است (مرتد)».  
۳- از عبدالله بن مسعود روایت است که: از رسول خدا سوال کردم بزرگ¬ترین گناه نزد خداوند کدام است؟ فرمود: «اینکه برای خداوند همتایی قرار دهی در حالی¬که او تو را خلق کرده است. گفتم: این گناه بسیار بزرگی است. گفتم: پس از آن چه؟ فرمود: اینکه فرزندت را بکشی از ترس اینکه همراه تو غذا بخورد (¬از ترس فقر و گرسنگی) گفتم: پس از آن چه؟ فرمود: اینکه با زن همسایه زنا کنی».  

ضررهای زنا:
مفسده¬ی زنا از بزرگ¬ترین مفاسد می¬باشد و با نظام جهانی در حفظ نَسَب¬ها و حمایت از نوامیس و حفظ حرمت¬ها و صیانت از آبروی افراد منافات دارد.
زنا شر را تماما در خود دارد و درهای گناه و معصیت و نافرمانی را به سوی بنده باز می¬کند و بیماری¬های روحی و روانی، قلبی و جسمی را به دنبال دارد؛ و میراث آن فقر و ذلت و خواری می¬باشد. علاوه بر اینکه افراد دیگر از زناکاران متنفر شده و احترامی نزد آنها ندارند، فساد در چهره¬ی زناکار ظاهر می¬گردد و از مردم می¬ترسد. و بر این اساس است که خداوند متعال زنا را حرام کرده است. آنجا که می¬فرماید: «وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاء سَبِیلاً» (اسراء: ۳۲) «و نزدیک زنا نشوید که کار بسیار زشت و بد راهی است».

راه های پیشگیری از زنا:
اسلام برای کنترل غریزه¬ی جنسی و حفظ نسل، ازدواج شرعی را به عنوان سالم¬ترین راه ممکن تشریع نموده است. و از هرگونه تصرفی جز این راه مشروع، منع کرده است. بنابراین به حجاب دستور داده و نیز به روزه گرفتن و کنترل نگاه امر کرده است. و همچنین زنان را از کوبیدن پا به زمین و آرایش و آمیخته شدن با مردان و نمایان کردن زینت¬ها و خلوت با بیگانه یا دست دادن با بیگانه نهی کرده است. چنان¬که از سفر زن بدون محرم نهی کرده است. و تمام اینها به این دلیل است که هیچیک از زن و مرد مرتکب زنا نشوند.
۱- خداوند متعال می¬فرماید: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ» (نور: ۳۰) «ای پیامبر، به مردان مؤمن بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرم) فرو گیرند و شرمگاه‌شان را حفظ کنند، این (کار) برای آنها پاکیز‌ه‌تر است، بی‌گمان الله به آنچه انجام می‌دهند، آگاه است».
۲- و خداوند متعال می¬فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِیماً» (احزاب: ۵۹) «ای پیامبر به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: چادر‌های  خود را بر خویش فرو افکنند (و با آن سر و صورت و سینه‌های¬شان را بپوشانند) این مناسب‌تر است تا شناخته شوند پس مورد آزار قرار نگیرند و الله آمرزنده مهربان است».

اقسام زنا:
از ابوهریره روایت است که رسول خدا فرمودند: «خداوند سهم زنا را بر فرزند آدم نوشته است که ناگزیر آن¬را درمی¬یابد؛ زنای دو چشم؛ نگاه کردن است. زنای دو گوش، گوش دادن است. زنای زبان سخن گفتن است. زنای دست تماس است و زنای پا گام برداشتن است. و زنای قلب خواهش نفس است که فرج آن¬را تصدیق یا تکذیب می-کند».

مجازات زناکار در دنیا
کسی که مرتکب زنا شده یا متاهل است یا مجرد:
۱- مجازات متاهلی که مرتکب زنا شده، سنگسار است تا اینکه بمیرد. مرد باشد یا زن، مسلمان باشد یا کافر؛
۲- مجازات مجردی که مرتکب زنا شده، صد ضربه شلاق و تبعید یک¬سال می¬باشد. مرد باشد یا زن؛ مجازات برده، پنجاه ضربه شلاق می¬باشد و تبعید نمی¬شود. مرد باشد یا زن؛
و اگر زنی که شوهر یا ارباب ندارد حامله شود، اگر ادعای شبهه یا اکراه و اجبار نداشته باشد، حد زنا بر وی جاری می¬شود. و کسی که زنی را مجبور به زنا کند، حد بر او و نه آن زن جاری می¬شود. چراکه زن در این شرایط معذور است و به او مهر مثل تعلق می¬گیرد.
۱- خداوند متعال می فرماید: «الزَّانِیَهُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَهَ جَلْدَهٍ وَلَا تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَهٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَهٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ» (نور: ۲) «هریک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید و اگر به الله و روز آخرت ایمان دارید نباید در (اجرای احکام) دین الله نسبت به آن دو (زن و مرد) رأفت (و رحمت کاذب) داشته باشید و باید گروهی از مؤمنان بر مجازات‌شان (شاهد و) حاضر باشند».
۲- از جابر بن عبدالله روایت است که مردی از قبیله¬ی اسلم نزد رسول خدا آمده و مساله¬ی زنا کردنش را با ایشان مطرح نمود. و چهار بار در مورد زنا کردنش گواهی داد. پس رسول خدا دستور داده و او را سنگسار کردند چراکه متاهل بود».  

مجازات زناکار در آخرت
زنا مجازات شدیدی دارد چنان¬که در دنیا حد زنایِ کسی که متاهل است سنگسار و برای مجرد شلاق و تبعید می¬باشد. اگر توبه نکند، مجازات وی در آخرت تهدید و وعید شدید می¬باشد چنان¬که مردان و زنان زناکار لخت و عریان در تنوری در آتش دوزخ گردهم جمع شده و عذاب آنها چندین برابر خواهد بود.

شروط حد زنا
برای وجوب حد زنا سه شرط لازم است:
۱- پنهان شدن حشفه در فرج زنِ زنده¬ای که برای او حلال نباشد.
۲- شبهه¬ای در میان نباشد؛ بنابراین حد بر کسی که با زنی آمیزش داشته به این گمان که همسرش هست، جاری نمی¬شود.
۳- ثبوت زنا که با دو امر ثابت می¬شود:
الف) اقرار؛ چنان¬که عاقل یک بار به ارتکاب زنا اعتراف کند و آنکه در مورد ضعف عقلش متهم است، چهار بار به ارتکاب زنا اقرار و اعتراف کند. و تا اقامه¬ی حد به آن اعتراف داشته باشد.
۲- شهادت دادن؛ چنان¬که چهار نفر مردِ عادلِ مسلمان به زنا کردن دیگری گواهی دهند.
اما زنا با معاینات پزشکی و عکس برداری و فیلم برداری و اموری از این قبیل ثابت نمی¬شود. چراکه این وسایل محتمل بوده و یقینی نیست؛ و اسلام این قاعده را لحاظ کرده که حدود با وجود شبهات ساقط می¬شوند. اما قاضی می¬تواند از این وسایل به عنوان قرینه¬ای در اثبات زنا کمک بگیرد و بر مبنای آنها متهم به زنا را چنان¬که مناسب می¬داند، تعزیر کند.

بر چه کسی حد اجرا می شود؟
۱- حد زنا بر مسلمان یا کافری که زنا کرده است جاری می¬شود. بنابراین اقامه¬ی آن بر کافر واجب است همچون وجوب قصاص در قتل و قطع دست در سرقت؛
۲- چون متاهل با مجردی مرتکب زنا شود، متاهل سنگسار شده و مجرد شلاق خورده و تبعید می¬شود.
۳- چون فرد آزادی با کنیزی زنا کرد و برعکس زن آزاده¬ای با برده¬ای زنا کرد، برای هریک حکم مخصوص خود در باب حد جاری می¬شود.
۴- بر کسی که مرتکب زنا شده، حد زنا جاری می¬شود زمانی که مکلف، مختار، آگاه به تحریم باشد که بعد از ثبوت آن نزد قاضی بنا به اقرار یا شهادت و عدم وجود شبهه اجرا می¬شود.
برای سنگسار مرد یا زنی که مرتکب زنا شده، گودالی حفر نمی¬شود، اما اگر زن باشد به طور کامل پوشیده می¬شود تا اینکه عورت وی کشف نشود. و هرگاه زنی از طریق زنا حامله شود یا اینکه به زنا اعتراف کند، اولین کسی که سنگسار را انجام می¬دهد امام یا نماینده¬ی وی می¬باشد و پس از آنها مردم چنین می¬کنند.
و اگر حد زنا در مورد شخصی با شهادت چهار نفر ثابت شده بود، این چهار نفر اولین کسانی خواهند بود که سنگسار را آغاز می¬کنند و پس از آنها امام و سپس مردم؛

ازدواج بعد از زنا
چون مردی که متاهل است مرتکب زنا شود، همسرش بر او حرام نمی¬شود؛ و همچنین اگر زنی مرتکب زنا شود، شوهرش بر وی حرام نمی¬شود اما هر دو گناه بزرگی را مرتکب شده‌اند و باید توبه کرده و طلب مغفرت و آمرزش کنند.
خداوند متعال می¬فرماید: «وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاء سَبِیلاً» (اسراء: ۳۲) «و نزدیک زنا نشوید که کار بسیار زشت و بد راهی است».

حکم ولد الزنا
فرزندی که از راه زنا متولد شده باشد به مادرش نسبت داده می¬شود نه به مردی که مرتکب زنا شده؛ و این نسبت به مادر، نسبتی شرعی می¬باشد که با آن احکامی چون محرمیت و ارث بردن از یکدیگر ثابت می¬شود.
نسب و میراثی بین ولد الزنا و پدرش از راه زنا، نمی¬باشد چراکه نَسَب وی از راه پدر منقطع می¬باشد. و ولد الزنا به زناکار نسبت داده نمی¬شود ولو اینکه با مادرش ازدواج کند. و نیز به دختران زناکار از مادر دیگر محرم نیست اما ازدواج کردن با یکی از آنها بر او حرام است.
و بر زناکار حرام است که با دخترش از راه زنا ازدواج کند چراکه آن دختر از آب وی می¬باشد چنان¬که بر ولد الزنا حرام است که با مادر زناکارش ازدواج کند.
حامله شدن در اثر زنا، عذری برای جواز سقط جنین نمی¬باشد و انجام این عمل منجر به دو جرم که گناه آنها بزرگ است می¬باشد: زنا و قتل؛
خداوند متعال می¬فرماید: «تِلْکَ حُدُودُ اللهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَمَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (بقره: ۲۲۹) «اینها  حدود الهی است، پس از آنها تجاوز نکنید و هرکس از حدود الله تجاوز کند، پس اینانند که ستمگرند».

زنا با محارم
چون کسی با محرم خود مانند خواهر، دختر، همسر پدر و … مرتکب زنا شود و از تحریم زنا آگاه باشد، قتل وی واجب است. به دلیل زشتی و قبح جرمش؛ و بلکه به دلیل ننگ و عار و قباحت این عمل، پنهان داشتن عمل وی و مجازات او از مردم امری نیک است.
از خداوند متعال سلامتی و عافیت را خواستاریم.
۱- خداوند متعال می¬فرماید: «وَلاَ تَنکِحُواْ مَا نَکَحَ آبَاؤُکُم مِّنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَمَقْتاً وَسَاء سَبِیلاً» (نساء: ۲۲) «و با زنانی که پدران‌تان (باآنها) ازدواج کرده‌اند، ازدواج نکنید، مگرآنچه (زمان جاهلیت بوده و) گذشته است، چراکه این کار عملی زشت و منفور و راه و روش بسیار بدی است».
۲- از براء روایت است که می¬گوید: با عمویم برخورد کردم که پرچمی به همراه داشت. گفتم: چه تصمیمی داری؟ گفت: رسول خدا مرا به سوی مردی فرستاده که با همسر پدرش ازدواج کرده است و مرا امر کرده که گردن او را بزنم و اموالش را بگیرم».  

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …