حدیث ثقلین

می خواستم در مورد حدیث ثقلین اطلاعاتی در اختیار ما بگذارید.

الحمدلله،
حدیث ثقلین نزد اهل سنت بشرح زیر میباشد:
پیامبر صلى الله علیه و سلم فرموده است: ” إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وسنتی فلن تضلوا ما إن تمسکتم بهما ” (متفق علیه) یعنى ” من در میان شما دو چیز گرانبها را بجاى گذاشته ام، کتاب خداوند (قرآن) و روش و سنت من، پس اگر به آن دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد ”
و حدیث زید بن أرقم که در صحیح مسلم روایت شده است که پیامبر صلى الله علیه و سلم فرمودند: ” إنی تارک فیکم ما إن تمسکتم به لن تضلوا بعدی أحدهما کتاب الله فیه الهدى والنور ” فحث على کتاب الله ورغب فیه، ثم قال ” وأهل بیتی أذکرکم الله فی أهل بیتی ” فقیل لزید: ألیس نساؤه من أهل بیته؟ فقال:” نساؤه من أهل بیته”
یعنى: ” من در میان شما چیزى را بجاى گذاشتم که اگر به آن چنگ بزنید گمراه نخواهید شد، یکى از آنها کتاب خداوند میباشد که در آن هدایت و نور نهفته است. پس پیامبر صلى الله علیه و سلم به کتاب خداوند ترغیب و تشویق کرد، و سپس گفت: “و اهل بیت من، خداوند را به شما یاد آورى میکنم در مورد اهل بیت من” سپس به زید گفته شد: “مگر زنانش از اهل بیت نیستند؟ پس گفت: “زنانش از اهل بیت هستند”.
و اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و سلم آنهایى هستند که صدقه بر آنان حرام میباشد که عبارتند از: آل جعفر وآل عقیل وآل علیّ وآل العباس، و نزدیکترین ایشان به پیامبر صلى الله علیه و سلم عمویش عباس میباشد و همچنین اهل بیت شامل این افراد نیز میباشد: فرزندان عباس، فرزندان عقیل بن ابو طالب، و فرزندان جعفر، و فرزندان ابو سفیان بن حارث بن عبدالمطلب، و فرزندان ابو لهب (البته آنهایى که مسلمان شدند)، و همچنین بقیه بنى هاشم، اینها همه از اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و سلم میباشند و صدقه بر همه آنها حرام میباشد، پس اهل بیت فقط منحصر به حضرت على و فاطمه و حسن و حسین نیست، ولى اهل تشیع فقط این چهار نفر را از اهل بیت میدانند در حالیکه بقیه فرزندان على که بیش از ده نفر میباشند و از زنان دیگر نصیبش شده است را از رده اهل بیت خارج میکنند مانند محمد بن علی، وأبو بکر بن علی، وعمر بن علی، وعثمان بن علی، و غیره، و همچنین فضیلت بقیه زنان على بعد از وفات فاطمه را انکار میکنند و نامی از آنها را بزبان نمیآورند مانند مشهورترین آنها که اسماء بنت عُمَیس میباشد، و بدون شک زنان پیامبر نیز جزو اهل بیت هستند همانطور که در سوره احزاب آیه ۳۳ ذکر شده است که خداوند میفرماید: “وقرن فی بیوتکن ولا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولى واقمن الصلاه واتین الزکاه واطعن الله ورسوله انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا واذکرن مایتلى فی بیوتکن من آیات الله والحکمه ان الله کان لطیفا خبیرا” یعنى: ” و در خانه‌هایتان‌ قرار گیرید و مانند زینت ‌نمایی‌ روزگار جاهلیت‌ پیشین، زینت‌ نمایی‌ نکنید و نماز را برپا دارید و زکات‌ را بدهید و از خدا و پیامبرش‌ اطاعت‌ کنید جز این‌ نیست ‌که‌ خدا می‌خواهد تا پلیدی‌ را ای‌ اهل‌ بیت‌ پیامبر از شما دور کند و تا پاک‌ گرداند شما را به ‌پاک ‌کردنی‌ و آنچه‌ را که‌ در خانه‌های‌ شما از آیات‌ الله و از حکمت‌ خوانده‌ می‌شود یاد کنید، بی‌گمان‌ خداوند لطیف‌ و آگاه‌ است‌ ”
و قبل و بعد از ذکر آیه تطهیر خطاب به زنان پیامبر صلى الله علیه و سلم میباشد و دلیل اینکه “لیذهب عنکم الرجز” به صیغه مذکر آمده است اینست که پیامبر صلى الله علیه و سلم نیز شامل تطهیر میباشد و همچنین مالک خانه ها پیامبر صلى الله علیه و سلم میباشد همانطورى که در آیه ۵۳ سوره احزاب آمده است: “لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لکم” یعنى: “داخل نشوید خانه هاى پیامبر را مگر اینکه (براى صرف غذایى) به شما اجازه داده شود” پس از آنجاییکه صاحب خانه پیامبر میباشد صیغه “لیذهب عنکم الرجز” مذکر آمده است زیرا پیامبر صلى الله علیه و سلم نیز شامل آن میباشد، علاوه بر این در زبان عربى به زن خانواده “اهل بیت” نیز گفته میشود و با اهل بیت صیغه و سیاق مذکر میآید، مثلا، در آیات ۷۳-۷۲ سوره هود، خداوند هنگامى که داستان ابراهیم علیه السلام را ذکر میکند میفرماید: “قالت یویلتى ءالد وانا عجوز وهذا بعلی شیخا ان هذا لشىء عجیب ( ۷۲ ) قالوا اتعجبین من امر الله رحمت الله وبرکاته علیکم اهل البیت انه حمید مجید ( ۷۳ )
یعنى: “گفت (زن ابراهیم)‌ وای‌ بر من‌! آیا فرزند می‌زایم‌ در حالیکه من ‌پیر‌زنم و این‌ شوهرم‌ پیرمرد است‌؟ واقعا این‌ چیز بسیار عجیبی‌ است‌. فرشتگان‌ گفتند: آیا از کار خدا تعجب‌ می‌کنی، رحمت‌ خدا و برکات‌ او بر شما باد ای‌ اهل ‌این‌ خانه‌ بی‌گمان‌ خداوند حمید است”
پس ملائکه ابتدا صیغه مؤنث یعنى: “اتعجبین” بکار بردند ولى هنگام ذکر “اهل بیت” صیغه مذکر را بکار گرفتند، هر چند خطاب ملائکه به زن ابراهیم علیه السلام بود.
و همچنین در آیه ۱۲ سوره قصص خداوند در مورد مادر موسى علیه السلام میفرماید: ” و حرمنا علیه المراضع من قبل فقالت هل أدلکم على أهل بیت یکفلونه لکم و هم له ناصحون ” یعنى: ” و از قبل شیر همه‌ دایگان‌ را بر او حرام‌ ساختیم پس‌ گفت: آیا شما را به‌ خانواده‌ای‌ راهنمایی‌ نکنم‌ که‌ برای‌ شما سرپرستی‌ او را بر عهده‌ گیرند درحالی‌که‌ خیرخواه‌ او باشند؟
پس در اینجا مقصود فقط مادر موسى بود ولى از آنجاییکه کلمه “اهل بیت” ذکر شده است، صیغه مذکر بکار گرفته شده است.

پس در نتیجه در آیه ۳۳ سوره احزاب نیز که کلمه “اهل البیت” بکار گرفته شده زنان پیامبر صلى الله علیه و سلم را نیز شامل میباشد زیرا همانطور که ثابت شد در زبان عربى کلمه “اهل بیت” به زن خانواده گفته میشود و صیغه مذکر به خود میگیرد. لذا ادعاى کسانى که زنان پیامبر صلى الله علیه و سلم را از اهل بیت خارج میکنند باطل میشود.

اما نزد اهل تشیع روایات دیگرى در مورد حدیث ثقلین دارند و یا روایات بالا را با اضافه و یا کم بیان کرده اند، و آنها میگویند که این حدیث دلیل بر اینست که اهل بیت فقط على، فاطمه، حسن و حسین میباشند، و همچنین دلیل بر عصمت بودن على، حسن، و حسین و بقیه امامان را میدانند، در صورتیکه این صحیح نیست زیرا همانطور که ذکر شد اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و سلم شامل زنان پیامبر و آل جعفر وآل عقیل وآل علیّ وآل العباس و فرزندانشان نیز میباشد و اگر قرار بود که اهل بیت معصوم باشند پس تمامى افراد ذکر شده یعنى آل جعفر وآل عقیل وآل علیّ وآل العباس و فرزندانشان نیز معصوم میبودند که غیر معقول و در واقع یکنوع هرج و مرج در دین ایجاد میشد، پس در نتیجه این احادیث هر چند فضیلت اهل بیت را میرساند اما نه تنها معناى معصومیت آنها را ندارد، بلکه مفهوم انحصار بودن اهل بیت فقط به على، فاطمه، حسن و حسین را هم نمیرساند.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …