جریان اسلام آوردن ابوبکر صدیق رضی الله عنه (۲)

مبعوث شدن پیامبر و ایمان آوردن ابوبکر صدیق رضی الله عنه

ابوبکر رضی الله عنه ، پس از جستجو و انتظاری طولانی که پیامبر‌خدا صلی الله علیه وسلم از قریشیان مبعوث شد، اسلام آورد. رابطه عمیق و فشرده ای که بین رسول الله صلی الله علیه وسلم و ابوبکر در دوران قبل بعثت بود بیش از هر چیز دیگری برای لبیک گفتن به دعوت حق، به ابوبکر رضی الله عنه یاری رساند.

آن هنگام که بر پیامبر صلی الله علیه وسلم وحی شد، ایشان، شروع به دعوت مردم به سوی خداوند یکتا نمود و نخستین انتخاب و گزینش آن حضرت صلی الله علیه وسلم برای دعوت به اسلام، یار و رفیق دل‌سوزش ابوبکر بود که او را پیش از بعثت، به نرم‌خویی و پاک‌نهادی می‌شناخت؛ همان‌طور که ابوبکر رضی الله عنه نیز پیامبر صلی الله علیه وسلم را به صداقت، امانت و اخلاق سترگش شناخته بود و می‌دانست، چنین شخصی که نمی‌تواند، بر مردم دروغ ببافد، هرگز بر خداوند نیز دروغ نمی‌بندد.

رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم ، دعوتشان را به ابوبکر عرضه کردند و ابوبکر رضی الله عنه نیز بدون درنگ و دودلی، قدم پیش نهاد و مسلمان شد و با رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم ، پیمان یاری بست و به پیمانش عمل کرد. به همین خاطر، رسول‌ اکرم صلی الله علیه وسلم، درباره‌ی ابوبکر، فرموده‌اند:

(إنَّ اللَّهَ بعَثَنی إلیکمْ فقلتُمْ کذبتَ و قال أبوبکر: صدق و واسانی بنفسِهِ و مالِهِ، فهل أنتم تارکوا لی صاحبی؟)
یعنی: «خداوند، مرا به‌سوی شما برانگیخت؛ شما (تکذیبم کردید و) گفتید: دروغ می‌گویی؛ اما ابوبکر (تصدیق نمود و) گفت: راست می‌گوید؛ او، مرا با جان و مالش یاری نمود.» و دوبار فرمودند: «پس آیا شما، یار و رفیق دل‌سوزم را (محض خاطر من) برایم می‌گذارید؟» { صحیح بخاری ۳۶۶۱ }

بدین ترتیب ابوبکر رضی الله عنه اولین مرد آزادی بود که اسلام را پذیرفت. ابراهیم نخعی، حسان‌ بن‌ ثابت، ابن‌عباس و اسماء بنت ابی‌بکر رضی الله عنه گفته‌اند: اولین کسی که اسلام آورد، ابوبکر بود.

علما، مسأله‌ی مسلمان شدن ابوبکر رضی الله عنه را مورد بررسی قرار داده‌اند که آیا ابوبکر، نخستین کسی است که اسلام آورد؟ عده‌ای در این‌باره نظر قطعی داده‌ و ابوبکر را نخستین مسلمان این امت، دانسته‌اند؛ برخی نیز علی رضی الله عنه و عده ای هم زید‌ بن‌ حارثه رضی الله عنه

اما ابن‌کثیر رحمه الله می‌گوید: «نخستین مسلمان از میان زنان و هم‌چنین مردان، خدیجه رضی‌الله‌عنها است؛ از غلامان آزادشده، زید بن ‌حارثه رضی الله عنه و از افراد نابالغ، علی رضی الله عنه ، پیش‌از دیگران مسلمان شدند. این‌ها، در آن موقع اعضای خانواده‌ی پیامبر صلی الله علیه وسلم بودند. و اولین مرد آزادی که مسلمان شد، ابوبکر صدیق رضی الله عنه بود که فواید و پیامدهای نیک مسلمان شدنش، بیش از افراد مذکور بود. چراکه او، به عنوان یکی از رؤسای قریش، جایگاه والا و ثروت زیادی داشت و از آن‌جا که مورد احترام و محبت همه بود، دعوتش در دیگران اثر می‌کرد؛ وی، دعوت‌گری بود که در راه خدا و رسولش، مال و ثروت خود را هزینه و صرف نمود.
ابن‌کثیر اضافه بر این می‌گوید: «ابوحنیفه رضی الله عنه ، این اقوال را به‌خوبی جمع‌بندی نموده و گفته است: اولین مرد آزادی که مسلمان شد، ابوبکر رضی الله عنه می‌باشد و نخستین زنی که اسلام آورد، خدیجه ‌رضی‌الله‌عنها است؛ از میان غلامان، زید بن ‌حارثه رضی الله عنه و از پسران نابالغ، علی رضی الله عنه ، پیش از دیگران مسلمان شدند.» { البدایه و النهایه (۳/۲۶و۲۸) }

ابوبکر رضی الله عنه گنجینه‌ای بود که خداوند، او را برای پیامبرش، از پیش آفریده و ذخیره‌ کرده‌ بود تا در خدمت آن حضرت صلی الله علیه وسلم قرار بگیرد؛ او، در نزد قریش محبوبیت زیادی داشت؛ خلق و خوی والایش که موهبت و ارزانی الهی بود، او را در نزد همه به‌گونه‌ای محبوب کرده‌ بود که همگان، دوستش داشتند. چراکه اخلاق ومنش نیک، عامل و عنصری مؤثر در برقراری پیوند و الفت می‌باشد. او، همان است که رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم، درباره‌اش فرموده‌اند:

(أرحم أمتی بأمتی أبوبکر) یعنی: «مهربان‌ترین فرد امتم نسبت به امت من (و در قیاس با دیگران)، ابوبکر است.» {صحیح‌ الجامع‌ الصغیر، از آلبانی (۲/۸)}

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …