جاهلیت و بدعت گذاران امروز

 

وسایل و اسـباب شرڪ را به دسـت گرفتند

بر گـــورها چــراغ روشن کـردند.

گــورها را با اسـتفاده از روشنـایے چراغها، فانوسها و یا برق در اشکال متعدد روشن کردند تا بتوانند در همه حال به زیارت قبــرها بروند
ولے این کار جایــــز نیست

چون از جــمله اسباب شــــرڪ است.

و اگــر مردم براے دفن مــرده‌ها نیــاز به روشنایے داشـته باشند در آن صـورت با خـود چـراغ و فانوس خواهند آورد تا احـتیاجاتشان رفع گردد.

امــا اینکه گورها را چراغــانی کنند طــوری که نــورها از آن سـاطع گردد چــیزی است که از آن
نهـــــے شده است.

لَعَنَ رَسُولُ اللهِ ﷺ زَائِرَاتِ الْقُبُورِ وَالْـمُتَّخِذِینَ عَلَیْهَا الْمَسَاجِدَ وَالسُّرُجَ»

رسول الله ﷺ زنانے را که به زیارت قـــبور می‌روند
و همــچنین کسانے که بر قبـــرها مـــــــساجد می‌ســازند و چراغــهایے برای روشـــنایے آن قــ‌رار می‌دهند، لعــــــــنت کرده است».

لــعنت کردن زنانی که به زیارت قــبرها می‌روند توسط پیامبرﷺ بر ممــنوع بودن زیارت قبــرها توسط زنان دلالت دارد
و زیارت گـــورها تنها مخــصوص مردان است و نهے همراه با لعــن دلیل بر این است
که زیارت قــبرها توسط زنــان گنــاه کبیــره می‌باشد.

و همچنین رسول اللهﷺ بناکنندگان مــساجد بر گــورها را نــیز لعــن کرده است
یعنے کسانے که در صدد برگزار کردن نماز درآن جاها بر می‌آیند یا بر آن ساختمانے براے نماز مے‌سازند
و همچنین کسانے که آنجا را روشنایے می‌دهند.
چون این کار وســیله‌اے جهت انـــجام شرڪ است

زیرا این قــبور عبادت مے‌شوند و غیــر الله تعالے پرســـتش مے گردد.

پس گورهــا را باید رها کرد هــمانگونه که قبـر اصحاب در زمان رسول اللهﷺ رها شـدند
نباید آنــها را منور و یا بر روی آنــها بنـایی ساخت و آنها را همانگونه که هستند یعنے

به قدر یڪ وجــب بلندتر از ســطح زمین باید رها کرد و چیزے را که نشــان دهندھ قــبر باشــد بر آنها نصب نمود و نباید بیــشتر از این در مورد آن انـجام داد.

رسول اللهﷺ به علیس فـــرمود:

﴿أَنْ لَا تَدَعَ قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّیْتَهُ﴾

قبر مرتفعے را وامگذار مگر اینکه آن را با زمین مساوے کنے

چــون بالا بودن ارتفاعش جاهـلان را می‌فـریبد و آن را برای زیارت قــصد می‌کنند.

نفوذ شـــرڪ در دلهاے جاهــلان سریعــتر از حـرکت ســیل در ســـرازیریهاست.

چون شــیطانهاے جن و انــس این کـارها را زیـنت می‌دهند و مردم را به وســیله آن دچار فتنه مے‌کنند.

اگر بر روے قبرے چیز قابل توجهے نباشد و مــعلوم نشــود این قبــر مربوط به چه کسے است باعــث دور شدن از فتــنه می‌شود.

امــا اگر قــصد کنند و بر آن ســاختمانها بسـازند
و آن را با زیورآلات زینــت دهند
و به وسیلہ چراغها نورانے گردانند
نظـــرها را به سوے آن جــلب مے ‌گردد
و جاهــلان خواهند گفت: این کار در آن انجــام نگرفته
✍ مگر به خاطر اینکه در آن سرے اسـت آنگاه به وسیلہ عــبادت آن را قصد مے ‌کنند.

واجــب است که در مورد قبـــرها از سـنت رسول اللهﷺ پیــروی شـود که در آن

از غلــو و زیـاده روے ،
بــنا کردن ساختمانها بر آن
و روشــن کردن چــراغها در آن پرهــیز نمود
و آن را با نوشــته‌ها
و گــچ کارے ‌ها زینــت نداد

همــانگونه که در عہــــد رســول اللهﷺ مســـلمانان بر آن بـــودند.

مقاله پیشنهادی

طغیان علیه نبوت محمد صلی الله علیه وسلم

انکار مفاهیم، معانی پی در پی و جایگذاری کلمات شریعت و تقسیم بندی قرآن و …