تکلیف زن و شوهر که یکی از آنها جهنمی باشد…

علیکم سلام

اگر زن و مرد هردو موحد و مومن بوده باشند، در اینصورت اگر الله تعالی در قیامت آنها را مستحق بهشت بداند، بنابراین آندو با هم خواهند بود ولی اگر یکی از آنها جهنمی شود بعد از اینکه مدت عذاب خود را طی کرد و الله تعالی او را بیرون آورد می تواند نزد جفت خود در نیا برود.

موقعیت زن یا همسر مردی در دنیا خارج از حالات زیر نیست:

۱-قبل از ازدواج (بصورت عازب) میمیرد، که در اینصورت خداوند همسری از دنیا را برایش تعیین میکند، همسری که مورد پسند آن زن باشد، زیرا یکی از نعمتهای بهشتی همانا نزدیکی زن و شوهر میباشد و این نعمت منحصر به یکی غیر از دیگری نیست.

۲-بعد از طلاق و قبل از ازدواج با همسر دیگر میمیرد، که در اینصورت نیز حکمش مانند حکم بالا است، یعنی خداوند همسری را از دنیا برایش تعیین میکند همسری که مورد پسند آن زن باشد.

۳- زن شوهر دارد، ولی شوهرش دوزخی میشود و با او به بهشت نمیرود، در اینصورت مردانی که در دنیا زن نداشته اند و یا زن داشته اند ولی دوزخی شده اند، به ازدواج این زنان در میآیند.

۴-بعد از ازدواج میمیرد، که در اینصورت شوهرش در بهشت همان شوهر دنیایش میباشد.

۵-شوهرش میمیرد، و او تا لب مرگ بی شوهر میماند، که در اینصورت شوهرش در بهشت همان شوهر دنیایش میباشد.

۶- شوهرش میمیرد و یک مرد دیگر با او ازدواج میکند، که در اینصورت اگر در دنیا بمرور زمان با چند شوهر دیگر یکی پس از دیگری ازدواج کرده باشد، در اینصورت شوهرش در بهشت آخرین شوهرش در دنیا میباشد. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است: “{ المرأه لآخر أزواجها } [صحیح – سلسله أحادیث صحیحه ألبانی[ و حذیفه ابن یَمان به زنش گفت: “اگر میخواهی من شوهرت در بهشت باشم، پس بعد از مرگ من با هیچکس ازدواج نکن، زیرا یک زن در بهشت نصیب آخرین شوهرش در دنیا میباشد هر چند شوهران زیادی یکی پس از دیگری داشته باشد، و برای همین خداوند ازدواج با زنان پیامبر پس از مرگ او حرام فرمود زیرا همه آنها در بهشت زنان پیامبر خواهند بود.”

درمورد زنی که طلاق می گیرد وازدواج نمیکند شماره دوم حال او هست اما چنانچه ازدواج نمود شوهرش اهل طاعت وعبادت بود وبرآن وفات نمودن باهم دربهشت خواهند بود.اما گر این دومی اهل جهنم بود وبعدا مرتد شد دوباره حالت اول گزینه دوم میباشد.
اما زن وشوهری که بظاهر زن وشوهر هستن چنانچه اهل طاعت وعبادت باشند وبرآن بمیرند هرچند هم را دوست نداشته باشند زن وشوهر هم هستن اونجا دیگه باب دل هم هستن مهم نکاح شان هست که ثابت بماند طلاق داده شده یا فسخ یا خلع این ها ملاک خواهد بود نه هوی وهوس های درونی که اغلب وسوسه های ابلیس هست.

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …