تکبیر و احکام آن در دهه ذی الحجه (۱)

از بزرگترین عبادات مختص این ایام عبادت تکبیر الله عزوجل باصدای بلند می باشد، الله متعال می فرماید:
{لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِیمَهِ الْأَنْعَام}.[الحج:۲۸].
ترجمه: ((تا شاهد منافع (گوناگون) خویش باشند، و در روزهای معین (به هنگام قربانی) نام خدا را بر چهارپایانی که به آنها روزی داده ایم؛ یاد کنند)).
و روزهای معین در آیه همان ده روز ذی الحجه طبق رأى جمهور اهل علم است.
و در صحیح بخاری (کتاب العیدین/باب فضیلت عمل فی ایام تشریق) آمده است: (وابن عباس در مورد آیه: {وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَعْلُومَاتٍ} می گوید: در ده روز اول ذی الحجه، و ایام معدودات {وَاذْکُرُوا اللَّهَ فِی أَیَّامٍ مَعْدُودَاتٍ} [سوره بقره آیه ۲۰۳] ایام تشریق است.
وابن عمر و ابوهریره رضی الله عنهما در این ده روز به سوی بازار می رفتند و تکبیر می گفتند و مردم با تکبیر آنها تکبیر میگفتند).
همچنین امام بخاری در کتاب عیدین می فرماید: (باب تکبیر گفتن در روزهای منا و هنگام رفتن به عرفه).
وابن عمر رضی الله عنه در قبه (چادر) خود در منی تکبیر می گفت و مردمی که در مسجد بودند می شنیدند و تکبیر می گفتند، واهل بازار نیز تکبیر می گفتند تاجایی که منی از تکبیر به لرزه در می آمد، وابن عمر در آن روزها تکبیر می گفت و بعد از نمازها، و در بستر خواب، و در خیمه اش، ودر مجلسش ، در تمامی آن روزها.
و میمونه روز عید قربان تکبیر می گفت، و زنان پشت سر ابان بن عثمان وعمر بن عبدالعزیز در شبهای تشریق همراه مردان در مسجد تکبیر می گفتند.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …