توحید و عقیده از دیدگاه سلفی­ ها

یکتاپرستی از منظر سلفی ­ها قضایای مهم و زیادی را شامل می ­شود که از یکدیگر منفک و جدا نیستند. ترک یکی از این قضایا بعد از تبیین و ابلاغ، کل ایمان را در معرض خطر و طعنه قرار می ­دهد[۱].  عقیده و توحید شامل موارد ذیل می­ شود[۲]:

  • یگانه دانستن الله در ربوبیت، اسماء و صفاتش.

  • یگانه دانستن الله در عبادت الوهیت.

  • یکتا دانستن الله در حکم و قانون­ گذاری.

  • دوستی و ولاء برای الله، رسولش و برای مؤمنین و بی زاری و برائت از شرک و مشرکین .

  • ایمان به فرشتگان، کتاب­ های آسمانی، پیامبران، روز آخرت و قضا و قدر.

  • جریان کفر و ایمان.

  • اعتقاد و باور به صحابه و اهل بیتش. و مسأله­ ی خلافت و امامت.

  به داوری گرفتن شریعت الهی و بیزاری از تمام شریعت­ های جدای از اسلام، از مهم­ترین قضایای عقیده­ ای است که از ذهن و دلِ مسلمانان امروزی رخت بر بسته است و نیز مفهوم کامل توحید هم مفقود شده است. از آن­جا که کُرنش و فروتنی در مقابل شریعت الهی و اثبات حاکمیت برای الله از ویژگی­ های الوهیت است، چگونه می­ توان قوانین وضعی بشر را با شریعت الله معاوضه نمود؟ بسیاری از ساده اندیشان، کم خردان و فریب خوردگان می­ پندارند، قوانین کفریِ بشر اعم از زنادقه، لائیک­ ها، کمونیست­ ها و پیروان دموکراسی و دیگران که مهارشان به دستِ هوا و هوس است و شک و شبهه­ ها بر آنان غالب آمده است، تنها کشتی نجات در وسط این طوفان­ های بنیان کن، امواج سهمگین، و تاریکی­ های بسیار سیاهی است که مردم در آن بسان جن زده ­ای به چپ و راست متمایل شده و جملگی زیان ­بار می ­شوند[۳].

  الله می­ فرماید: {أَفَحُکْمَ الْجَاهِلِیَّهِ یَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْمًا لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ}: (آیا خواستار حکم جاهلیت‌اند؟ و براى مردمى که یقین دارند، داورى چه کسى از الله بهتر است؟)[۴].

[۱] با این اصل مهم سلفی ­ها از پیروان دیگر مکاتب اصلاحی که خود را منتسب به اسلام می ­دانند، جداست. و این جریانات، در حساب و شمارش آنان در نمی ­آیند. آن مکاتب عمر خود را در جریانات فرعی عملی یا اختلافات جزعی فنا کرده و توحید را که اصل و اساس دین است و به خاطر آن شریعت ­ها و پیامبران مبعوث شدند را، از یاد برده­ اند.

[۲]کتاب­ منحه الرحمن فی نصیحه الإخوان، نوشته ­ی یاسر برهامی حفظه الله.

[۳] جراح و افراح: شیخ محمد حسان (ص ۵۵).

[۴] مائده / ۵۰٫

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …