توحید الوهیت به چه معناست؟

جواب: الوهیت یعنی عبادت؛ و عبادت حق خالص الله عزوجل می¬باشد که در آفریدن و خلق کردن و پادشاهی و امرکردن و رزق دادن و تدبیر یکتا و بی¬همتاست؛ و هرچه غیر از الله، بنده الله متعال می¬باشد که در چیزی از خصوصیت¬ها و ویژگی¬های خداوند با او شریک نیست. و خداوند متعال مخلوقات را خلق نکرده و نیافریده مگر به این دلیل که تنها او را عبادت کنند. و توحید الوهیت عبارت است از: توحید عبادت؛ و آن یعنی یکتا و بی¬همتا قرار دادن خداوند در عبادت و برائت و بیزاری جستن از هر آنچه مشرکان به جای الله عزوجل عبادت می¬کنند؛ بنابراین واجب است تا عبادت با تمامی انواع مختلف آن تنها برای الله عزوجل قرار داده شده و چیزی از آن برای غیرالله انجام نشود.
الله متعال می¬فرماید: «وَقَالَ اللهُ لاَ تَتَّخِذُواْ إِلهَیْنِ اثْنَیْنِ إِنَّمَا هُوَ إِلهٌ وَاحِدٌ فَإیَّایَ فَارْهَبُونِ» [النحل: ۵۱] «و الله فرمود: دو معبود را نگیرید، فقط او معبود یگانه است، پس (تنها) از من بترسید».
و الله متعال می¬فرماید: «وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِیَعْبُدُواْ إِلَهاً وَاحِداً لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ» [التوبه: ۳۱] «درحالی‌که دستور نداشتند جز الله یکتایی را که هیچ معبودی (به حق) جز او نیست عبادت کنند؛ او پاک و منزه است از آنچه شریک او قرار می‌دهند».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …