تقسم دین به اصول و فروع

شیخ الاسلام ابن تیمیه و ابن قیمّ تقسیم دین به اصول و فروع را رد کرده‌اند و گفته‎اند: این تقسیم بعد از عصر صحابه پدید آمده است، از این¬رو می‎بینیم کسانی که به این تقسیم قائل‌اند بزرگ¬ترین اصول دین از جمله نماز را که رکنی از ارکان دین است جزء فروع می‎شمارند و مسائل اعتقادی مورد اختلاف سلف را فروع به حساب می‌آورند. می‌گوییم: اگر منظور شما از اصول، مسائل عقیده است، تمام دین اصول است؛ چون ما نمی‎توانیم عبادت‎های مالی یا بدنی را انجام دهیم مگر آنکه معتقد باشیم که مشروع‎اند؛ و باید قبل از عمل اعتقاد وجود داشته باشد و اگر چنین عقیده‎ای نباشد عبادت خداوند به وسیله عمل درست نخواهد بود.

دیدگاه صحیح این است که دروازه اجتهاد در آنچه اصول یا فروع نامیده می‌شود باز است، اما آنچه از منهج و راه و روش سلف صالح بیرون باشد، مطلقاً مورد قبول نیست.

 علامه ابن عثیمین در قول المفید (۴۹۲/۲)

مقاله پیشنهادی

چقدر شکایت می‌کنی و می‌گویی که فقیر هستم و حال آنکه زمین و آسمان و ستاره‌ها، از آنِ تو هستند

ایلیا ابوماضی می‌گوید: کم تشتکی وتقول أنک معدم   والأرض ملک والسماء والأنجم «چقدر شکایت …