تفسیر آیه ۲۵۴ سوره البقره

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﺃَﻧْﻔِﻘُﻮﺍ ﻣِﻤَّﺎ ﺭَﺯَﻗْﻨَﺎﻛُﻢْ ﻣِﻦْ ﻗَﺒْﻞِ ﺃَﻥْ ﻳَﺄْﺗِﻲَ ﻳَﻮْﻡٌ ﻻَ ﺑَﻴْﻊٌ ﻓِﻴﻪِ ﻭَﻻَ ﺧُﻠَّﺔٌ ﻭَﻻَ ﺷَﻔَﺎﻋَﺔٌ ۗ ﻭَﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮُﻭﻥَ ﻫُﻢُ ﺍﻟﻆَّﺎﻟِﻤُﻮﻥَ
 
ای کسانی که ایمان آورده اید! از آنچه به شما روزی داده ایم؛ انفاق کنید پیش از آنکه روزی فرا رسد که در آن نه خرید و فروش است و نه دوستی و نه شفاعتی، و کافران خود ستمکارانند.

تفسیر:
ای مومنان از آنچه روزیتان داده ایم انفاق کنید ، انفاق کنید در راه خدا از مالی که خداوند سبحانه و تعالی  به شما بخشید ، زکات خود را بپردازید انفاق کنید به طریق خیر و نیکو ، مادام که برذخیره کردن  آنچه که در روز قیامت به نفع شماست امروز توانایی دارید قادر هستید به پرداخت آن، انفاق کنید قبل از آمدن روز قیامت روز هولناکی که توانایی آنرا ندارید ، پیش از آن که روزی فرا رسد که در آن  دادوستدی نیست تا آنچه سبب نجات است برای خود خریداری کنید ودر آن روز دوستی و صداقت نیست که از شما دفع عذاب کند ونه شفاعت کننده ای که شفاعت کند برای شما تا آنکه بیندازد از شما گناهان را ، مگر برای آنان که خداوند سبحانه وتعالی به ایشان اذن شفاعت بدهد ، و این روز روز قیامت است و کافران همه ستمکارانند چرا که پیامبران را تکذیب کرده و هشدارها را نادیده گرفتند و فرمان نبردند .

در قولی است : که مراد از  کافران در این آیه منکران فرائض الهی و از جمله ترک کنندگان و بازدارندگان زکاتند زیرا امر به ( انفاق ) در این آیه ، ناظر بر زکات فرض می باشد .

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …