تفسیر آیات

تفسیــر آیــه ۱۱ ســوره مبــارکــه النســاء

{یُوصِیکُمُ اللّهُ فِی أَوْلاَدِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَیَیْنِ فَإِن کُنَّ نِسَاء فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَکَ وَإِن کَانَتْ وَاحِدَهً فَلَهَا النِّصْفُ وَلأَبَوَیْهِ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَکَ إِن کَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِن لَّمْ یَکُن لَّهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِن کَانَ لَهُ إِخْوَهٌ فَلأُمِّهِ السُّدُسُ مِن بَعْدِ وَصِیَّهٍ یُوصِی بِهَا أَوْ دَیْنٍ آبَآؤُکُمْ وَأَبناؤُکُمْ لاَ تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعاً فَرِیضَهً مِّنَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیما حَکِیماً }

در بیان‌ سبب‌ نزول‌ آمده‌ است‌: این‌ آیه‌ کریمه‌ در پاسخ‌ به‌ سؤال‌ جابربن‌ عبدالله انصاری‌ رضی الله عنه و شکایت‌ زن‌ سعدبن‌ ربیع‌ از عموی‌ فرزندانش‌ در مورد عدم‌ پرداخت ‌مال‌ ارثیه‌ پدرشان‌ به‌ آنان‌ نازل‌ شد. خاطرنشان‌ می‌شود که‌ این‌ آیه‌ کریمه‌، آیه‌ بعداز آن‌ و آیه‌ پایان‌بخش‌ این‌ سوره‌، آیات‌ علم‌ میراث‌ (فرایض) اند.

در حدیث‌ شریف‌آمده‌ است‌: «فرایض‌ را فراگیرید و آن‌ را به‌ مردم‌ نیز تعلیم‌ دهید زیرا فرایض‌ نصف‌علم‌ است‌ و این‌ علم‌ فراموش‌ می‌گردد و اولین‌ چیزی‌ است‌ که‌ از میان‌ امت‌ من‌برداشته‌ می‌شود»[۲].

«خداوند به‌ شما در حق‌ اولادتان‌ حکم‌ می‌کند» یعنی‌: در باره ‌میراث‌ فرزندان‌ کسانی‌ از شما که‌ می‌میرند، چنین‌ حکم‌ می‌کند که‌: «پسر را» از آنها «برابر بهره‌ دو دختر است‌» مراد حالتی‌ است‌ که‌ فرزندان‌ بجا مانده‌ از متوفی‌، ذکور و اناث‌ باهم باشند، پس‌ در این‌ حالت‌، میراث‌ پسر دو برابر میراث‌ دختر است‌ زیرا مرد برای‌ تأمین‌ هزینه‌ها و مخارج‌ زندگی‌ خانواده‌، سامان ‌دادن‌ به‌ شغل‌ وحرفه‌ و تجارت‌ و تحمل‌ تکالیف‌ زندگی‌، به‌ این‌ سهم‌ مضاعف‌ نیاز دارد. باید دانست‌ که‌ اگر در میان‌ میراث‌بران‌، فرزندان‌ ذکوری‌ بودند، آنچه‌ که‌ از میراث‌بران ‌سهم‌بر (ذوی‌ الفروض) باقی‌ می‌ماند، برای‌ آنان‌ است‌، به‌ دلیل‌ این‌ حدیث‌ شریف‌: «فرایض‌ (سهام‌ معین‌ در میراث‌) را به‌ اهل‌ آنها بسپارید و آنچه‌ که‌ از ذوی‌الفروض‌ (صاحبان‌ سهام‌ معین‌) باقی‌ ماند، برای‌ نزدیکترین‌ مرد از ذکوراست».

اما اگر متوفی‌ دارای‌ فرزندی‌ نبود، فرزندان‌ پسران‌ (نوه‌ها) این‌ سهم‌ را صاحب‌ می‌شوند «و اگر» همه‌ ورثه‌ متوفی‌ «دختر» باشند و همراه‌ آنها پسری‌نباشد و این‌ دختران‌ «از دو تن‌ بیشتر باشند، پس‌ سهم‌ آنان‌ دوسوم‌ ماترک‌» متوفی‌ «است‌» و اگر دختران‌ فقط دو تن‌ بودند، باز هم‌ سهم‌ آنان‌ دوسوم‌ میراث ‌بجامانده‌ از متوفی‌ است؛

در قیاس‌ به‌ دو خواهری‌ که‌ آخرین‌ آیه‌ از این‌ سوره حکم‌ میراث‌ آنها را صراحتا بیان‌ کرده‌ و گفته‌ است‌: (اگر متوفی‌ فرزندی‌ نداشت‌ ودو خواهر از خود بجا گذاشت‌، آن‌ دو خواهر مستحق‌ دوسوم‌ میراث‌ وی‌اند). بنابراین‌، هرگاه‌ دو خواهر، مستحق‌ دوسوم‌ ترکه‌ باشند، دو دختر به طریق‌ اولی‌مستحق‌ این‌ سهم‌ هستند.

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …