تعطیلات تابستان واوقات فراغت

بسم الله الرحمن الرحیم

تعطیلات تابستان واوقات فراغت

الحمد لله الذی هدانا لهذا وما کنّا لنتهدی لولا أن هدانا الله وما توفیقنا و لا اعتصامنا و ثقتنا إلا بالله علیه توکلنا و الیه ننیب ، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له، وأشهد أن محمداً عبده ورسوله، اللهم صل وسلم وبارک علی محمد و علی آله و اصحابه و التابعین و من تبعهم بإحسان الی یوم الدین. أما بعــد:  فأوصیکم -عباد الله- ونفسی بتقوى الله کما امرنا سبحانه وتعالی وقال: ((یا أیها الذین آمنوا اتقو الله حق تقاته و لا تمو تنّ إلا و أنتم مسلِمون)).

در این روزها امتحانات دانش آموزان به پایان رسیده وامتحانات دانشجویان هم رو به پایان است و تعطیلات تابستان پیش روی آنان و معلمین محترم آنها است مناسب است  در این خطبه موضوع تابستان و اوقات فراغت بپردازیم که موضوع را در ۴ مطلب بیان می کنیم.

اهمیت برنامه ریزی برای تعطیلات تابستان و عدم غفلت از آن

خطرات فراغت و بیکاری
وظیفه ی اولیاء نسبت به اوقات فراغت فرزندان
برخی از برنامه های مفید برای استفاده از تعطیلات تابستانی

مطلب اول: اهمیت برنامه ریزی برای تعطیلات تابستان و عدم غفلت از آن

هنگامی که بحث از تعطیلات تابستان می شود شاید در ذهن عده ای استراحت، و دست کشیدن از مطالعه و مانند آنها می آید،اما تعطیلات تابستان سستی و تنبلی و بی برنامه بودن نیست.چون تعطیلات تابستان بخشی از عمر ماست که در روز قیامت از ما سؤال خواهد شد که عمرمان را چگونه سپری کردیم؟ و مجرمان حسرت از دست دادن ایام عمر را می خورند و تقاضای فرصت جبران را می کنند.اما به آنها فرصت دوباره داده نمی شود؛(( رَبِّ ارْجِعُونِ (۹۹) لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ (۱۰۰) )) [المؤمنون] ((پروردگارا ! مرا ( به دنیا ) باز گردانید . تا این که کار شایسته‌ای بکنم و فرصتهائی را که از دست داده‌ام جبران نمایم . نه !  ( هرگز راه بازگشتی وجود ندارد ) . این سخنی است که او بر زبان می‌راند  . در پیش روی ایشان جهان برزخ است تا روزی که برانگیخته می‌شوند))

از آنجا که زمستان به خاطر مشغولیتهای درسی، فرصت کمتری برای یاد گیری علوم دینی است،پس تابستان بهترین فرصت برای بالابردن معرفتهای دینی است و برنامه ریزی برای این هدف عالی به خاطر رشد و ارتقاء سطح فرهنگی از ضروریات انسان مؤمن است. و قطعاً استفاده از تعطیلات تأثیر زیادی در رشد شخصیت انسان دارد.

و یکی از منشأ مشکلات دینی و اجتماعی و اخلاقی، عدم برنامه ریزی در تعطیلات است. و نعمت فراغت یکی از دو نعمتی است که پیامبر در حدیث می فرماید:بیشتر مردم آز آن ضرر می کنند.((نعمتان مغبون فیهما کثیر من الناس الصحه و الفراغ))

مطلب دوم: خطرات فراغت و بیکاری

اوقات عمر را در بیکاری گذراندن خطرات زیادی دارد از آن جمله:

کسالت و بی حالی
بد اخلاقی و عصبانیت
سپری کردن اوقات در کارهای غیر مفید و حتی مضر
و در نوجوانان: رشدنیروی جنسی قبل از رسیدن وقت آن
مشکلات روحی و روانی و غیره

مطلب سوم:وظیفه ی اولیاء نسبت به اوقات فراغت فرزندان

اولیاء محترم خصوصاً پدران گرامی خداوند به شما نعمت فرزند بخشیده و شما را مسؤل تربیت ایمانی آنها نموده،با پرورش آنها بر طاعت و عبادتِ خداوند آنها را از انحراف حفظ کنید و همچنین اسباب رشد آنها را در مهارتهای مورد علاقه شان فراهم کنید.و این توصیه خداوند متعال آویزه ی گوشمان باشد:(( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَهُ عَلَیْهَا مَلَائِکَهٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ (۶) )) [تحریم] ((ای مؤمنان ! خود و خانواده خویش را از آتش دوزخی بر کنار دارید که افروزینه آن انسانها و سنگها است . فرشتگانی بر آن گمارده شده‌اند که خشن و سختگیر ، و زورمند و توانا هستند . از خدا در آنچه بدیشان دستور داده است نافرمانی نمی‌کنند ، و همان چیزی را انجام می‌دهند که بدان مأمور شده‌اند .))

پدران محترم:وسیله فساد و تباهی فرزندانمان نباشیم و از آنها غفلت نکنیم و آنها را از دوستان ناباب و وسایل فاسد کننده عقیده و اخلاق دور نگهداریم.و فرهنگ استفاده از وسایل دو جانبه را به آنها بیاموزیم،و تمام تلاش خود را بکارگیریم تا تعطیلات به نفع دین و دنیای ما و عزیزان ما باشد. و در آینده عزیزانمام چشم روشنی ما باشند نه مایه ننگ و شرمندگی همچنین در مقابل خداوند سربلند باشیم.

مطلب چهارم: برخی از برنامه های مفید برای استفاده از تعطیلات تابستانی

مطالعه کتابهای مفید دینی و علمی
مسافرتهای سالم برای نشاط بیشتر
ورزش
یادگیری مهارتهای مختلف من جمله کامپیوتر
شرکت در کلاسهای دینی و علمی

بارک الله لی ولکم فی القرآن العظیم، ونفعنی وإیاکم بما فیه من الآیات، والذکر الحکیم.
أقول قولی هذا، وأستغفر الله العظیم لی ولکم ولسائر المسلمین ، فاستغفروه إنه هو الغفور الرحیم.

خطیب:عبدالرحمن دردقه
تاریخ:۲۲/۳/۱۳۸۸هـ.ش

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …