تعداد موهای پیامبر صلی الله علیه و سلم و تبرک جستن به آن

تعداد موهای پیامبر صلی الله علیه وسلم چقدر بود.میگویند الان هم در بعضی جاها از موهای پیامبر صلی الله علیه وسلم نگه داری میکنند آیا میشود به آنها تبرک جست یا خیر؟

پاسخ:

الحمدلله،

دانستن تعداد موهای سر پیامبر صلی الله علیه وسلم چه دردی از مشکلات ما مسلمانان حل می کند؟! آیا دانستن اینکه پیامبر صلی الله علیه وسلم دارای چند مو بوده اند، واجب است؟ و روز قیامت از آن سوال می شود؟ یا آنکه موجب تقویت دین و ایمان و اخلاقمان می گردد؟؟! اصلا چه کسی موهای سر پیامبر صلی الله علیه وسلم را شمارش کرده؟! و چگونه توانسته؟!

شاید کسی بگوید جهت بالابردن معلومات دانستن آن ایرادی ندارد، ولی براستی آیا اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وسلم که در کسب علم و معلومات دینی از ما جلوتر بودند، چرا هرگز از آن جویا نشدند؟

یک مسلمان که ادعای محبت و دوستی پیامبر صلی الله علیه وسلم را می نماید، باید سعی کند که سنت ایشان را مراعات کند، بمانند او فکر کند و بمانند او عمل کند، سنت ظاهری و باطنی ایشان را رعایت کند، بمانند او ریش بگذارد و بمانند او با مردم رفتار کند و بمانند او برای رسیدن به خشنودی پروردگارش تلاش کند، خداوند متعال می فرماید:

« لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا» (احزاب ۲۱). یعنی: «قطعا برای‌ شما در رسول‌ خدا سرمشقی‌ نیکوست‌» بدانید که‌ سخنان‌ و افعال‌ و احوال‌ آن‌ حضرت‌ صلی الله علیه وسلم، برای‌ شما الگویی‌ نیکو و شایسته‌ است، «برای‌ آن‌ کس‌ که‌ به‌ خدا و روز آخرت‌ امید دارد و خدا را بسیار یاد می‌کند» آری‌! مؤمنانی‌ که‌ ثواب‌ و پاداش‌ خداوندا، یا دیدار روز قیامت‌ و رحمت‌ او را در آن‌ روز امیدوارند و به‌ وقوع‌ روز قیامت‌ و این‌ که‌ این‌ روز خواه‌ناخواه‌ آمدنی‌ است‌ باور راسخ‌ دارند همچنین‌ کسانی‌ که‌ خدای‌ عزوجل‌ را بسیار یاد می‌کنند، چه‌ در حال‌ خوف‌ و چه‌ در حال‌ امید، چه‌ در سختی‌ و چه‌ در آسانی، چه‌ در شب‌ و چه‌ در روز؛ باید اینان‌ در تمام‌ احوال، اعمال‌ و امور خود به‌ آن‌ حضرت‌ صلی الله علیه وسلم اقتدا و تأسی‌ کنند زیرا با این‌ اوصاف‌ است‌ که‌ اقتدا به ‌رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم و سرمشق‌ گرفتن‌ از ایشان‌ میسر می‌گردد.

و کسی می تواند از این الگوی نیکو الگو برداری نماید و به آن تاسی جوید که به خدا و پاداش روز قیامت امید داشته باشد. پس ایمان و ترسی که از خداوند دارد، و امیدواری اش به پاداش خدا و ترسش از عذاب الهی او را وادار می نماید تا به پیامبر تاسی بجوید و از او الگو برداری کند.

بنابراین ما مومنان باید در رفتار و اخلاق و اعتقادات پیامبرمان صلی الله علیه وسلم کنجکاوی کنیم و در پی یافتن خصوصیات اخلاقی و عقیدتی ایشان باشیم تا بتوانیم با کسب علم از آن موارد، دین و اخلاق و عقیده ی خود را مطابق با دین و اخلاق و عقیده ی رسول خدا صلی الله علیه وسلم کنیم تا راه رستگاری را بپیماییم.

اما دانستن مواردی از قبیل تعداد موهای سر پیامبر صلی الله علیه وسلم یا از این قبیل مواردی که هیچ فرقی برای دین ما ندارد، چیزی جز پرداختن به موارد غفلت زا نیست.

در ضمن یادآور می شویم که در هیچ جایی از منابع معتبر از تعداد موهای سر پیامبر صلی الله علیه وسلم چیزی گفته نشده است، و اگر کسی ادعایی در این مورد کند، سخن او سخنی بدون علم و باطل است. احیانا منظور آنها باید تعداد موهایی باشد که در بعضی از اماکن نگهداری می کنند و ادعا دارند که آن موهای پیامبر صلی الله علیه وسلم است.

چرا که دیده می شود که در بسیاری از سرزمینهای اسلامی و درعصر حاضر کسانی مدعی داشتن موهایی منسوب به پیامبر هستند. ازجمله این مکانهایی که چنین ادعاهایی شده است درقاهره، دمشق، بیت المقدس، عکی وحیفی می توان نام برد. حتی گفته شده که در قسطنطنیه در سال ۱۳۲۷قمری ،حدود ۴۳ عدد از تارهای موی پیامبر صلی الله علیه وسلم نگهداری می شده است. و بعدها ۲۵ تار آن هدیه داده شده و ۱۸ تار آن باقی ماند. (الآثارالنبویه ص ۹۱). لذا صاحب کتاب “الآثارالنبویه” بعد از ذکر خبرهایی مربوط به تبرک با موی پیامبر صلی الله علیه وسلم درکتاب خود، می نویسد:« چنانچه موهایی که متعلق به پیامبر صلی الله علیه وسلم بوده و بین اصحاب تقسیم شده بودند و بعدها در بین مردم دست به دست می گشت سالم مانده باشند، باز غیر از این نیست که تشخیص درستی (تعلق آن موها به پیامبر صلی الله علیه وسلم) آن سخت است ». الآثارالنبویه صفحه ۱۸۲٫

حتی دسته ای از مردم به حفظ موهای منسوب به پیامبر صلی الله علیه وسلم درصندوق ها و پارچه های حریر نموده اند.( منبع سابق ص ۹۱) و در بعضی ازمناطق طی مراسم و طریقه ای خاص، یک یا چند بار درطول س

ال آنها را خارج می کنند. مثلا درروزهای بیست وهفتم رمضان ونیمه شعبان.( تبرک الصاحبه بآثار رسول الله – محمد طاهر الکردی صفحه ۵۸-۶۰)

البته شکی نیست که این تبرک، و با این طریقه، ولو اگر آن موها نیز متعلق به پیامبر صلی الله علیه وسلم باشند، مخالف روش سلف صالح این امت است.

بنابراین با توجه به نکات فوق، چنانچه اکنون ادعا شود که؛ نزد بعضی اشخاص یا در بعضی مکانها آثار پیامبر صلی الله علیه وسلم مانند مو یا کفشها یا امثال آنها نگهداری می شود، جای شک بوده و قابل اطمینان نیست. و لازم است برای اثبات انتساب آنها به پیامبر صلی الله علیه وسلم دلیل قاطع ارائه شود. ولی هرگزچنین دلیل قاطعی وجود ندارد.

قول شیخ ناصرالدین البانی رحمه الله گویای مطلب است:«ما می دانیم آثار پیامبر صلی الله علیه وسلم از قبیل لباس، و مو، و یا سایر اشیایی که از ایشان بجای مانده است، نابود شده اند، و برای احدی امکان اثبات یکی از آنها به صورت قطع ویقین وجود ندارد » التوسل، انواع واحکام آن صفحه ۱۴۶٫

ودر ادامه می نویسد:« چه بسا با گذشت بیش از ۱۴قرن از این آثار، و امکان دروغ در ادعای نسبت دادن آن به پیامبرع برای رسیدن به بعضی اهداف، بسان جعل احادیثی باشد که به پیامبر صلی الله علیه وسلم به دروغ نسبت داده اند.» تبرک انواع واحکام آن صفحه ۲۶۰٫

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …