تأملی در اعمال پس از رمضان

پروردگار جهانیان را ستایش می گوییم ودرود می فرستیم به اشرف الانبیاء و المرسلین و بر اهل بیت و یاران بزرگوارش.

از خداوند متعال می خواهیم که اعمال صالح را از ما و شما بپذیرد و سال های متمادی رمضان را نصیبمان گرداند و لباس ایمان و سلامتی را بر ما بپوشاند و زندگی سعادتمند و نفس های مطمئنه را به ما مرحمت فرماید.

برادر مسلمانم: هشت اقدام مفید پس از رمضان را ذکر می کنیم، باشد که با انجام آنها پس از رمضان بتوانیم همچنان بر ایمان خود بیفزاییم.

اقدام اول : حسابرسی

برادر بزرگوارم!

بهتر است هر مسلمانی که از الله تعالی می ترسد پس از این ماه مبارک خود را محاسبه کند. به خواست خداوند متعال محاسبه نفس می تواند مفید ترین ابزار برای اصلاح دل ها و تشویق آن به اعمال خیر باشد. ما روزهای زیبای رمضان و شب های آن را که با شمیم روحانی عطرآگین شده بود، پشت سر گذاشتیم، و نمی دانیم که آیا رمضان سال آینده نصیب ما خواهد شد یا اجل مهلتمان نمی دهد.

با رمضان وداع کردیم و آن ماه مبارک با کارهای خوب و بدی که در آن انجام دادیم، سپری شد.
آیا از این ماه با ارزش میوه تقوایی چیدیم؟

آیا نفس خود را بر صبر و شکیبایی، عبادت و ترک گناه به منظور کسب رضایت الله عادت دادیم و بر آن فایق آمدیم؟ خواهش های آن را سرکوب کردیم تا تسلیم الله، پروردگار جهانیان شود؟
آیا فقیری را مورد لطف قرار دادیم و پس از آنکه طعم گرسنگی و تشنگی را چشیدیم از او دلجویی کردیم؟

آیا نفس خود را برای انواع جهاد پرورش دادیم؟ آیا با نفس خود به جهاد پرداختیم و بر شهوات خود چیره شدیم؟ آیا بر عادت ها و رسم های نادرست غلبه کردیم؟ آیا تلاش کردیم که اسباب رحمت و مغفرت و دوری از آتش جهنم را فراهم سازیم؟

آیا دلهایمان را از خشم و کینه و حسد نسب به برادران مسلمان خود پاک کردیم و با آنها صفحاتی روشن از محبت، همبستگی ، همدلی و مهربانی را گشودیم؟

آیا..آیا.. و آیا…سؤال های زیادی که مسلتزم پاسخ عملی از سوی ماست.

اقدام دوم: عبادت پروردگار تا روز مرگ

بنده خداوند باید همیشه پروردگارش را اطاعت کند و بر شریعتش ثابت قدم باشد، به امور دینی اش بپردازد و در دام نیرنگ های روباه صفتانی نیفتد که خداوند را یک ماه عبادت می کنند و یک ماه از آن سر باز می زنند در یک جا عبادت می کنند و در جای دیگر از آن شانه خالی می کنند، با یک گروه به عبادت بر می خیزند و با گروه دیگر از آن خودداری می کنند و هزاران گناه دیگر را انجام می دهند؟

او باید بداند که پروردگار رمضان پروردگار بقیه ماه ها و روزها بلکه پروردگار همه دوران ها و مکان هاست، بر راه شریعت الهی ثابت قدم بماند تا پروردگارش را در حالی که از او خشنود است ، ملاقات می کند.

خداوند متعال می فرماید: [بنابر این همان گونه که فرمان یافته ای استقامت کن همراه کسانی که با تو برگشته اند ].(هود/۱۱۲)

پروردگار عز وجل همچنین می فرماید:[پس راست رو به سوی او کنید و بروید و از او طلب آمرزش کنید].(فصلت/۶)

پیامبر (ص) نیز می فرماید: بگو به الله ایمان آوردم سپس بر آن ثابت قدم باش.”مسلم”

اگر چه دیگر نمی توانی روزه ات را در رمضان بگیری، اما روزه های سنت همچون شش روز ماه شوال، روزهای دوشنبه و پنج شنبه و ایام البیض و عاشورا، عرفه و روزهای دیگر را که می توانی بگیری.

اگر چه دیگر نمی توانی شب های رمضان نماز شب بخوانی، اما مجاز هستی که همه شب های سال این کار را انجام دهی:”آنها اندکی از شب می خفتند”. [الذاریات/۱۷]

اگر چه زمان اعطای زکات فطر سپری شده است، اما زکات به عنوان یک فریضه واجب همیشه قابل پرداخت است. درهای صدقه، کمک و جهاد همیشه باز است.

قرائت قرآن و تأمل در آن مختص به رمضان نیست.

برادر مسلمانم! کارهای نیکوی زیادی وجود دارند که همیشه می توان آنها را در هر مکان و زمانی انجام داد، پس برای طاعت و عبادت خداوند متعال تلاش کن، از کسالت و تنبلی بپرهیز، اگر نتوانستی سنت ها را انجام دهی هیچ وقت مجاز نیستی که واجبات، مانند نمازهای یومیه را ترک کنی و در زمانشان و در جماعت و غیره ادا نکنی.

تلاش کن  در گفتار و رفتار و کردارت از کارهای حرام دوری گزینی.

از پروردگار بترس و بر امور دینی خود ثابت قدم باش؛ زیرا نمی دانی اجل تو چه وقت فرا می رسد. به هوش باش که در زمان مرگت در حال انجام گناه نباشی.

بار پروردگارا ای تغییر دهنده دل ها، دل هایمان را بر دینت استوار گردان!

اقدام سوم: پرهیزکاری

برادرم! بپرهیز از اینکه توبه ات را بشکنی و درعهدی که با الله تعالی بستی خلف وعده کنی و بنای تقوایی را که در این ماه مبارک با عبادت ساختی با گناه و معصیت ویران سازی.

برحذر باش از اینکه، تلاوت قرآن و گوش دادن به آن را با شنیدن صدای شیطان (آواز) و مشاهده فیلم ها و سریال های مبتذل عوض کنی.

مواظب باش که قرآن را که در این ماه بزرگ با آن انس گرفته بودی و از برکت آن استفاده می کردی مهجور نسازی.

بپرهیز از اینکه پروردگارت را که در این ماه مبارک در رحمتش را به روی تو باز کرده است، فراموش کنی.

اقدام چهارم: نشانه پذیرش

بدان که از نشانه پذیرش عبادت تو از سوی خداوند آن است که همچنان به عبادت الله تعالی بپردازی و از نشانه های رد آن این است که با گناه از انجام آن رویگردان باشی.

پس از خودت سئوال کن و وضعیت خود را بسنج، تنها کسانی که توفیق دارند از آن برخوردار می شوند.

اقدام پنجم: تو توانا هستی

ماه رمضان برای تو مشخص کرد که تو توانایی التزام، استقامت، ترک منکرات و اقامه همه نمازها به جماعت را داری و اگر جزو سیگاری ها هستی می توانی سیگار را ترک کنی. آیا از رمضان استفاده خواهی کرد؟

اقدام ششم: پرهیز از منکرات به ویژه در روز عید

ـ اختلاط زنان با مردان بیگانه در بازارها، خانه ها، پارک ها، استراحتگاه ها و سواحل دریا.
ـ دست دادن زنان با مردان نامحرم که پیامبر (ص) با زنان تجارت می کرد، اما با آنها دست نمی داد و ایشان در این باره فرموده است:” اگر پتکی آهنین بر سر فرد فرود آید بهتر از آن است که زن نامحرمی را لمس کند.”(البانی آن را صحیح دانسته است ـ صحیح الجامع شماره ۵۰۴۵)
پیامبر (ص) همچنین می فرماید:”من هرگز با زنان دست نداده ام”.

ـ سهل انگاری در ادای نمازها در زمان خودش یا با جماعت مسلمانان در مسجد به ویژه نماز های صبح و عصر.

ـ سپری کردن اغلب اوقات در سرگرمی های حرام و غفلت از ذکر الله تبارک و تعالی.

ـ سفر به برخی از سرزمین های کفر یا کشورهایی که فساد در آن رواج دارد و حیاء و فضیلت در آن ها بی اهمیت انگاشته می شود.

ـ رواج انواع اسراف همچون اسراف در ولیمه دادن ها، خرید لباس، هدایا و به هدر دادن اموال با خرید انواع وسایل آتش بازی برای کودکان.

ـ بی توجهی اکثر مردم نسبت به همسران و کودکانشان که آنها اجازه می یابند به هر مکانی که خواستند با رانندگان غیر خویشاوند بروند. این امر یکی از مهم ترین دلایل انتشار فساد و اعمالی است که عواقب ناخوشایندی در پی دارد.

ـ جشن این چنینی به مثابه قدردانی از نعمت ها نیست، ما نباید این ماه مبارک را این گونه به پایان برسانیم و خداوند را به خاطر گرفتن روزه و شب زنده داری بدین صورت سپاس بگوییم. این عمل ما نشانه پذیرش نیست بلکه به منزله ناسپاسی نعمت ها و عدم تشکر در برابر آنهاست.

اینها از نشانه های عدم پذیرش این اقدام ـ العیاذ بالله ـ است؛ زیرا روزه دار واقعی در روز عید به خاطر اینکه روزه اش را به پایان رسانده پروردگارش را می ستاید و از او تشکر می کند در عین حال از ترس آنکه روزه اش مورد پذیرش قرار نگیرد می گرید کما اینکه سلف صالح شش ماه پس از رمضان این کار را می کردند و از الله تعالی می خواستند که روزه هایشان را بپذیرد.

از نشانه های پذیرش عملی این است که احوال بنده ای از پیش از آن بهتر شده باشد.

و اینکه ببیند به عبادت بیشتر روی می آورد، “آن زمان را که پروردگارت مؤکدانه اعلام کرد که اگر سپاسگذاری کردید هر آینه (نعمت هایم) را برایتان افزایش می دهم”(ابراهیم:۷)

یعنی افزایش پاداش کارهای مادی و معنوی معلول افزایش ایمان و عمل صالح است. اگر بنده ای حق سپاس پروردگارش را به جای آورد خواهد دید که کارهای خیر و عبادتش افزایش می یابد و از گناه دوری می گزیند و همچون سلف صالح از این که گناهی را مرتکب نشده است شکر می گوید.

اقدام هفتم: مسلمانان و عید

برادر بزرگوارم به یاد داشته باش در زمانی که تو در بین خانواده خود هستی و فرزندانت دور تو حلقه زده اند و زندگی مرفهی داری و در امنیت و آسایش زندگی می کنی در مقابل، برادران مسلمانت در نقاط دیگر جهان در این عید بر گرفتاری ها و رنج های آنها افزوده می شود و جراحاتی بر می دارند که التیام یافتنی نیست، آنها در آنچنان سختی به سر می برند که تنها خداوند متعال از حد و اندازه آنها باخبر است، آنها حتی فراموش کرده اند که چیزی به نام امنیت وجود دارد. برخی از گرسنگی و بیماری می میرند و با برخی از آنها مانند کالایی بی ارزش رفتار می شود نه ارزشی برای آنها قائل هستند و نه حق و حقوقی..

اقدام هشتم: چه کسی در این عید خوشحال می شود؟

همه به خاطر فرا رسیدن عید خوشحال می شوند، اما چه کسی واقعا خوشحال می شود؟

ای عزیز! این عید از آن کسی که لباس جدید می پوشد یا مال بیشتری جمع می کند نیست بلکه عید کسی است که پروردگارش را عبادت کرده است و روز وعید، آنها را دور هم گرد آورده است. عید کسی است که رضای آفریدگار را کسب کرده و لذت دیدار با الله تعالی در روز قیامت را به دست آورده است.

از الله تعالی می خواهیم که آن عید را برای ما مبارک گرداند و به فضل و بخشش خود بهشت را نصیبمان گرداند و ما را از آتش جهنم نجات دهد. آمین!

و در پایان

بهتر است که به اعمال خیر و نیک اشتیاق بیشتری داشته باشیم و روز عید روز بیم و امید برای ما باشد، بیم از آنکه مبادا عبادتمان پذیرفته نشود و امید به این که الله تعالی آن را از ما بپذیرد. به یاد داشته باشیم که عیدمان روزی است که در حضور الله تعالی باشیم و برخی از ما خوشبخت و برخی جور دیگر هستند.

و صلی علی نبینا محمد و علی آله و صحبه وسلم

مترجم: ام طه ناوی

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …