به دلیل بیماری ناچارم هر دوازده ساعت قرص مصرف کنم، آیا می توان به دلیل مصرف دارو روزه نبود؟

من بیماری دارم به پزشک مراجعه کردم و ایشان قرص هایی به من داد که تا مدت پنج سال آنها را مصرف کنم، و هر دوازده ساعت باید یک قرص بخورم، حال در ماه رمضان که بعضی از روزها بیشتر از پانزده ساعت طول می کشد چکار کنم، چرا که اگر یک ساعت از وقت مقرر دیرتر قرص بخورم مرضم عودت می کند؟

 

الحمدلله،

علامه عبدالعزیز ابن باز رحمه الله در پاسخ به این سوال گفت:

«خداوند جل وعلا می فرماید: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ» التغابن/۱۶، یعنی: پس تا جایی که می‏توانید تقوای الهی پیشه کنید.

اگر مریض بخاطر تاخیر در موعد خوردن دارو دچار مرض شود پس ایرادی ندارد که افطار کند، هرگاه روز دراز و طولانی بود مثلا پانزده ساعت به طول کشید، ایرادی ندارد قرصی که تجویز شده خورده شود، و (روزه) با خوردن آن می شکند، و این روز باید قضا شود، پس قرص خورده شود و بعداً باید (بقیه روز از خوردن و آشامیدن) امساک شود و آنروز هم قضا شود، زیرا افطار به دلیل (ضرورت خوردن) آن قرص بوده، و بعد از خوردن آن باید امساک شود و آنروز قضا گردد، اما اگر امکان تاخیر در خوردن قرص وجود دارد و بر او مشقتی وارد نمی شود، در اینصورت لازمست که خوردن قرص را تا وقت شب به تاخیر انداخت. ولی اگر نمی تواند ایرادی ندارد، و می تواند آنروز را در روزهای کوتاه (سال) قضا کند، که در روزهای سرد سال طول روز از دوازده ساعت کمتر است».

سماحه الشیخ عبد العزیز بن باز رحمه الله

‏”فتاوی نور علی الدرب” (۳/۱۲۲۸) .‏

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …