بلند بودن جامه از روی کبر

عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ رسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وسلم قَالَ:((لاَ یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَی مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُیَلاَءَ)) [متفق الشیخین]

 ابن عمر رضی اللّه عنهما ارشاد رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را نقل می کند که فرمود:خداوند بسوی کسی که از روی کبر لباسش را پایین می اندازد،نمی نگرد.

 توضیح:

تکبر و بزرگ منشی یکی از گناهان کبیره است که خداوند انسانها را از آن بر حذر داشته است؛چرا که تکبر صفت مخصوص خداوند می باشد که از هر گونه عیب و نقص پاک است،اما آدمی که سراسر عیب و نقص است،کبر و بزرگی برازنده او نیست.

معمولاً،علم،نسب،قیافه و ثروت باعث تکبر می شود.تکبر یکی از آفتهای اجتماعی است که ضرر و زیان بی شمار دارد.تکبر انسان را از مهر و محبت و ایثارگری باز می دارد.تکبر و خودستایی باعث کینه توزی،دشمنی و اختلاف می گردد.

در زمان جاهلیت،برخی از مردان لباسهای خود را بطرز فاخرانه ای عریض و طویل می ساختند.رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم شدیداً از این عمل بازداشته و آنرا علامت تکبر دانسته است.

در زمان حاضر نیز برخی از مردان،پاچه های شلوار خود را گشاد و دراز می دوزند،بطوریکه روی زمین کشیده می شود،اگر کسی این کار را از روی تکبر و غرور انجام دهد،مورد خشم و نفرت الهی قرار می گیرد و خداوند،روز قیامت به سوی چنین شخصی نخواهد نگریست.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …