بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه وسلم چه بر سر امت آمد؟

حریص­ترین افرادِ امت که دوست داشتند دین همان گونه که نازل شده محفوظ بماند، صحابه بودند. همه یک­دل. هرگز در عقائد دینی با هم اختلاف نداشتند و بزرگانِ صحابه در مکه و مدینه می­ زیستند. مهم­ترین حوادثِ خطیری که صحابه با آن روبرو بودند، جنگِ ردّه و نبرد با مانعین زکات بود. اما با نابودی مرتدین و باز گرداندن دوباره مانعین زکات به حق، وضعیت به حالت اول باز گشت. از این­جا بود که امت مداماً یک­پارچه بوده و جماعت خویش را پاسداری می کرد. واقعاً که بزرگان و سران صحابه در برپایی دین و محکم نمودن پایه­ ها و انتشار آن در اقصی نقاط جهان به یکدیگر کمک و یاری می­ کردند. و انصافاً همراه با حفظ وحدت و یک­پارچگی در این راه بسیار کوشیدند. لذا هرگز نظریاتِ اعتقادی، که با جماعت مسلمانان در تضاد باشد، پدیدار نشد و دعوت ­های بیگانه و ناشناخته هم جرأت قد علم کردن در مقابل امت اسلام را نداشت. بلکه خود را لابلای فتنه­ ها پنهان می­ نمود[۱]. اختلافات و کشمکش­ هایی که میان صحابه رخ داد، در نظریات عقیده­ ا­ی نبود. حتی رخداد­هایی هم که بعد از شهادت عثمان به وقوع پیوست، به خاطر اختلافات عقیده ­ای نبود. چرا که عقیده­ همگی یکسان بود. لذا بعد از وفات رسول الله صلی الله علیه وسلم امتیازِ ویژه مسلمانان در دوران صحابه این بود که ایشان پیوسته پاسدار عهد دینی خویش بودند و از زمان رحلتِ نبی اکرم صلی الله علیه وسلم به دستگیره­ ی جماعت، دست آویخته بودند. در سایه­ ی خلافتِ ابوبکر و عمر به صدای نگران کننده ­ی معارضی نمی ­شنیدیم. لذا وحدت کلمه و اجتماع، برپا و کامل و یکنواخت بود. سپس در سال­ های آخر خلافت عثمان جمعشان اندکی از هم گسیخت و گرچه با خلافت علیا اوضاع به حالت سابق برنگشت، لیکن بیعت با وی بر اساس شوری بود. درست به همان روشی که خلفای قبل بر مسند خلافت نشستند. و هرگز علیا برای خلیفه شدن به وصیت یا نصّی استناد نکرد و به هیچ سخنی اشاره ننمود. اختلاف سلیقه فقط به خلافت منحصر می ­شد و وارد دلایل و اسانید دور از عقیده یا بدعت­های نوپیدا نمی ­شد[۲]. از مظاهر حرصِ صحابه بر یک­پارچگی، وحدت و تقویتِ جماعتِ مسلمانان و پرهیز از اختلاف و پراکندگی می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

آنان بر سر این که چه کسی به خلافت حق­دار­تر است، به اختلاف نظر­ها پایان دادند. در نتیجه انصار به نفع ابوبکر صدیق از نامزدی کنار کشیده و جملگی بر خلافتِ ایشان اتفاق نظر نمودند. همگی در جنگ علیه مرتدین و مانعین زکات شرکت کردند؛ تا اینکه حق بر کرسی نشست و اوضاع به حالت عادی برگشت.

زمانی که شورشیان، عثمان را در خانه ­اش محاصره نمودند، وی جهت حفظ خون مسلمانان و دفع فتنه و تلاش برای خاموش کردن آتش، به صحابه اجازه نداد از وی دفاع کنند و خودش مظلومانه شهید شد.

حسن وقتی دید اهل شام دورِ امیر معاویها جمع شده و از او دفاع می­کنند، جهت حفظ خون مسلمانان، وحدت کلمه و جلوگیری از درگیری و پراکندگی، با رضایتِ کامل و از روی اختیار به نفع معاویه از خلافت کنار کشید. حتی این سال به (عام الجماعه) نام­گذاری شد. رسول الله صلی الله علیه وسلم در تمجیدِ حسن می­ فرماید: «إنَّ ابنِی هذَا سَیِّدٌ، وسَیُصلِحُ اللهُ بِه بَینَ طَائِفَتَینِ مِنَ المُسلِمینَ»: (این فرزند من آقا و سرور است و به زودی الله به وسیله ­ی او میان مسلمانان صلح و آشتی برقرار خواهد نمود)[۳].

[۱]  به کتاب، نظام الخلافه فی الفکر الاسلامی، نوشته ­ی دکتر مصطفی حلمی، (ص۲۷۸-۲۸۸) مراجعه شود. به همین منظور دعوت عبدالله بن سبأ یهودی که به ابن السوداء مشهور بود ظاهر نگشت. دعوتی که عامل پیدایش فتنه­ بود و نهایتاً به قتل عثمان منجر شد و در پی آن باعث نبرد میان علی و معاویه گشت. ابن سبأ اولین فردی بود که علی را (الله) می­دانست و به آن دعوت می­داد. این دعوت، پنهان و مخفی بود و مسلمانان در دوران عثمان و علی متوجه آن نشدند. والله اعلم.

[۲] قبلی. (ص ۲۸۹-۲۹۰).

[۳]بخاری.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …