بررسی علمی در أحادیث مهدی (۹)

به سخن عالم مذکور باز گردیم که می‌گوید اصلاً شأن رسول­خدا  صلی الله علیه و سلم نبوده که مردم را به یک امام غیرمعلوم غائب وعده دهد که هرکس به نام او بتواند مردم را به قیام دعوت کند و آنها را به کشتن دهد. این کار از پیغمبرِ رحمت بعید است و می‌گوید: طبق اخبار شیعه اگر امام خیالی بیاید هفت سال ریاست می‌کند و به دست پیره‌زن ریش‌داری کشته می‌شود!! حال آیا سزاوار است هزاران سال مردم را در انتظار گذارند برای کسی که فقط هفت سال ریاست می‌کند و در اثر چنین انتظاری در هر دوره به نام او کسی مردم را به قیام دعوت کند و موجب جنگ و خونریزی شود (که چه بسا آن جنگها بیش از هفت سال طول بکشد)؟!!.

چند تن از کسانی که ادّعای مهدویّت کرده‌اند

عالم مذکورنام بعضی از مدّعیان مهدویّت را ذکر کرده: از جمله «أبوطاهر الجَنّابی» رئیس قرامطه که در اواخر قرن سوم ظهور کرد، و وارد حجاز گردید و در مکّه چه قدر قتل و غارت کرد و حجرالأسود و درِ کعبه را کند و چه قدر از اشیاء نفیس را غارت کرد و همراه خود برد!!.

از جمله «محمّد بن تومرت» که مرد کذّابی بود و چه قدر قتل نفوس کرد و حرمهای مسلمین را مباح نمود و چقدر بی‌عفّتی انجام داد!!.

از جمله مهدی مُلحد(؟!) به نام «عُبَیدالله بن میمون» که جدّ او یهودی بود و گفت من مهدی موعودام و عوام را به دور خود جمع کرد و بر بلاد مغرب مسلّط شد و جانشینان او به نام سلاطین عُبَیدیّه مدّتها بر ممالک غرب جهان اسلام مسلّط بودند و چه بدعتها به نام اسلام ایجاد کردند!!.

از جمله شیخ «احمد اَحسائی» که به نام نایب خاصّ مهدی آمد و در ایران مذاهبی به وجود آورد به نام شیخیّه و کریم­خانیّه و بالاسریّه و چقدر قتل نفوس و غارت اموال شد که خدا می‌داند!.

و از جمله سید «علی­محمّد باب» که مذهب بابیّه و بهائیّه را او پی‌ریزی کرده و خود را اولاً باب مهدی و بعداً خود مهدی دانست!! و چه قدر در ایران غوغا و جنگ و جدال برپا شد و خونها ریخت و مالها به غارت رفت و هنوز فتنه او پایان نیافته است!.

و از جمله «احمد قادیانی» در هند به نام مهدویّت قیام و اقدام کرد و مذهب قادیانی را ایجاد کرد و چه‌قدر قتل و غارت و فساد و فتنه برپا کرد که هنوز هم پیروانی دارد!.

کسان دیگری نیز به همین نامها و یا به نام نائب مهدی قیام کردند و به جُز جنگ و جدال نتیجه مفیدی برای مسلمین نداشت.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …