بررسی ضعف روایت منتسب به علی رضی الله عنه در خصوص بستن دست زیر ناف

الحمدلله

چندین حدیث در مورد بستن دست زیر ناف در هنگام نمازخواندن روایت شده است، که ما قبلا آنروایات را در سایت مورد بررسی قرار دادیم و ضعیف بودنشان را از زبان محدثین بزرگوار اهل سنت ثابت نمودیم. به فتوای (۴۸۷۹) و (۵۶۵۲) مراجعه کنید.

اما روایت دیگری را که برادران حنفیه به آن استناد می کنند، روایتی است که  أبو داود وأحمد و دیگران از علی ابن ابیطالب رضی الله عنه آورده اند که ایشان فرمودند:«إن من السنه فی الصلاه وضع الأکف علی الأکف تحت السره». یعنی: ازجمله سنت در نماز اینست که کف دست (راست) را بر روی کف (دست چپ) زیر ناف گذاشت.

حال ما به بررسی صحت این روایت می پردازیم:

امام نووی رحمه الله در کتاب گرانقدرش “المجموع شرح المهذب”گفته اند که روایت علی رضی الله عنه به اتفاق ائمه ی جرح و تعدیل ضعیف است.

همچنین در سلسله راویان این حدیث که به علی رضی الله عنه منتسب شده است، فردی بنام « عبد الرحمن بن إسحاق الواسطی» موجود است که امام احمد بن حنبل و امام بخاری و یحیی بن معین از برجسته ترین محدثین جهان اسلام و دیگر محدثین این شخص را جرح کرده اند. (منبع: السنن الکبری بیهقی – ۲/۳۱). و امام بیهقی در منبع مذکور حدیث را ضعیف دانسته است.

همچنین ابو حاتم « عبد الرحمن بن إسحاق الواسطی » را منکر الحدیث دانسته است. (الوهم والإیهام – ۵/۲۶).

ما در اینجا بطور مختصر نظر علمای محدث را در خصوص این روایت ضعیف ذکر می کنیم:

– الضیاء المقدسی در «السنن والأحکام» – ۲/۳۶٫ حدیث را ضعیف دانسته است.

– امام نووی در «شرح مسلم» – ۴/۱۱۵: متفق علی تضعیفه.

– محمد ابن عبدالهادی در «تنقیح تحقیق التعلیق» – ۱/۳۳۹ گفته که در (لفظ دیگری از روایت فوق) شخصی بنام « زیاد بن یزید السوائی» وجود دارد که ابو حاتم وی را فرد مجهولی خوانده است.

– ابن کثیر در «الأحکام الکبیر» – ۲/۳۶۰ حدیث ضعیف است.

– ابن حجر عسقلانی در «الدرایه »: ۱/۱۲۸: إسناده ضعیف.

– شوکانی در «نیل الأوطار» – ۲/۲۰۳ حدیث ضعیف است.

– عظیم آبادی در «عون المعبود» – ۲/۲۶۴: ضعیف.

– ألبانی در «السلسله الضعیفه »- ۵۸۷۶: ضعیف.

– ابن عثیمین در «مجموع فتاوی»- ۹۷/۱۳: ضعیف.

و منابع زیاد دیگری که ما در اینجا برای رعایت اختصار آنها را ذکر نکردیم و همگی بر ضعف روایت منتسب به علی رضی الله عنه در خصوص بستن دست زیر ناف به هنگام نماز اتفاق نظر دارند. بطور کلی هیچ روایت و حدیث مرفوع و موقوفی که بر اساس آن دستها در هنگام نماز زیر ناف بسته شوند به اثبات نرسیده است، و صحیح ترین روایت موجود در خصوص محل گذاشتن دست، حدیث وائل بن حجر است.

از وائل بن حجر روایت است : (صلیت مع رسول الله صلی الله علیه وسلم  و وضع یده الیمنی علی یده الیسری علی صدره) صحیح : [الإرواء ۳۵۲].

«با پیامبر صلی الله علیه وسلم  نماز خواندم، (دیدم) دست راستش را بر روی دست چپش، روی سینه‌اش قرار داد».

از  هلب  طائی  روایت  شده ‌که ‌گفته است‌:  ‌من پیامبر صلی الله علیه و سلم  را  دیده‌ام ‌که  دست  راست  را  بالای  مفصل  دست  چپ  می‌نهاد  بر  سینه‌اش‌‌.  احمد  آن  را  روایت  کرده  است  و  ترمذی  آن  را  ‌حسن‌  دانسته  است‌.

ما تابع سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم هستیم.
والله اعلم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …