برداشت نادرست شیعه از حدیث ۱۲ خلیفه

پیامبر فرمودند که: اسلام پیوسته عزیز و پابرجا خواهد بود تا دوازده خلیفه بر مسلمانان حکومت کنند، که تمام آنها از قریشند. شیعه این حدیث را دلیل بر حقانیت مذهب خود میداند. وشیعه میگوید: اهل سنت در کتابهایشان اعتراف میکنند که رسول خدا صلى الله علیه وسلم خبر داده اند که امامانی بعد از او می آیند، دوازده نفرند. این موضوعی است که صاحبان کتب صحیح و مسند که نامشان در زیر می آید، از آن روایت کرده اند: مسلم در صحیح خود از جابربن سمره روایت کند که گفت: شنیدم رسول خدا می فرمود: { این دین همیشه تا قیام قیامت و تا هنگامی که دوازده خلیفه بر سر شما باشند، استوار و برپاست. این خلفا همگی از قریش اند}
در روایت دیگری آمده است: { همیشه کار مردم روبراه است}
در دو روایت دیگر آمده است: { تا آنکه دوازده خلیفه بیایند…}
در سنن ابوداود آمده است: { تا آنکه دوازده نفر خلیفه بر سر شما باشند)
در حدیث دیگری است که فرمودند: {تا پایان دوازده نفرند و در صحیح بخاری گوید: از پیامبر  شنیدم که می فرمود: (دوازه نفر امیر و فرمانده اند)، راوی گوید: پیامبر پس از آن سخنانی فرمود که من نفهمیدم، پدرم گفت / فرمود: (همگی آنان از قریش اند}. این بود نمونه های از روایات بیشمار اهل سنت در این باره و دیدیدم که روایات صریحا می گوید: (عدد والیان دوازه نفر و همگی از قریش اند) و امام علی علیه السلام در نهج البلاغه خطبه ۱۴۲ در سخن خود مقصود از قریش در این روایات را بیان کرده و می فرماید: همه امامان از قریش اند و در این تیره از هاشم (اهل البیت) جایگزین شده اند. ( ولایت ) بر غیر آنان روا نیست و والیان جز ایشان شایسته ولایت نباشند. حالا درمقابل این استدلال قوی ما اهل سنت چه دارند که بگویند؟

 

پاسخ اهل سنت: اهل سنت به زبانی عامیانه و قابل فهم برای ملای شیعه میگویند: هر کس که سبیل داره بابای تو نیست ! توضیح: در حدیث آمده که ۱۲ نفر خلیفه می شوند و گفته نشده که زندانی هم خلیفه است، فراری یا کسی که از ترس یا به هردلیلی غیب می شود هم خلیفه است.

 نفرموده است که خلیفه ۵ ساله یا ۸ ساله است. این که ۱۲ امام شما با عددی که رسول الله گفته است، مطابقت دارد؛ دلیل کافی و وافی نیست! باید بقیه ی شرایط را هم داشته باشد. مثال شما مثال همون بچه کوچک است که از قیافه باباش فقط سیبیلش را بیاد داشت و هرکس را که میدید داد میزد بابا! بابا!! و شما نیز فقط عدد ۱۲ را دیدیده اید و داد میزنید امام امام !

موسی بن جعفر را ما چگونه خلیفه بدانیم در حالی که یک روز هم خلافت نکرد، و خلیفه وقت، هارون الرشید، او را به زندان افکنده بود؟!

 یا علی بن موسی رضا را چگونه خلیفه بدانیم و مامون را ندانیم در حالی که مامون او را ولیعهد خود کرد و امام رضا در زمان ولایت عهدی مُرد! و هرگز خلیفه نشد، روح مامون بما خواهد خندید که مرا خلیفه نمیدانید و ولیعهد مرا خلیفه میگویید در حالیکه یک روز هم حکومت نکرد!!

یک گوشه از داستان اگر تطبیق کند، اما معنی کل را که نمی دهد. به قول معروف، هر کس سبیل دارد بابای تو نیست. و این حادثه را من خود به چشم سر دیدم: روزی در مغازه خود نشسته بودم، مردانی داخل شدند و یک مرد عصا به دست را با احترام تمام بر روی صندلی نشاندند و گفتند: ایشان، امیر المومنین و خلیفه است و ایشان هاشمی القریشی هستند و ما پرچم های سیاه را برافراشیتم تا به جنگ هند وفتح بیت المقدس برویم.

 اشاره آنها به این حدیث پیامبر بود که از خراسان مردانی با پرچم سیاه، بیت المقدس را فتح می کنند و اشاره به حدیث دیگری درباره جنگ هند است. اما پرچم سیاه، و یا قریشی و هاشمی بودن آن خلیفه کافی نیست تا حدیث درباره او باشد و دیدیم که کارشان به جایی نرسید! واستنباط شما از عدد ۱۲ هم همین گونه است! اما تفسیر واقعی حدیث چیست؟

 

خود اهل سنت بر یک رای نیستند رای امام ابن تیمیه را یک دوستمان در مقاله زیر منعکس کرده است بخوانید: http://www.islamtxt.net/content/article/614 امام ابن تیمیه ۱۲ نفری که پیایی بعد از پیامبر خلیفه شده اند را مصداق حدیث میداند. اما این رای، از نظر من به دلیلی که خواهم نوشت ضعیف است بنظر من این حدیث یکی از پیشگویی های متعدد رسول است تحقیق در احادیث بما میگوید که ایشان پیشگویی کرده بودند که خلافت ۳۰ سال خواهد بود و بعد از آن ملوکیت (پادشاهیت خوب) با اندکی بدی شروع خواهد شد.

 این حقیقت به وقوع پیوست و خلافت بر منهج نبوت با مرگ حضرت علی و کناره گیری حضرت حسن تمام شد و حضرت معاویه خلیفه شد خلیفه ای که پادشاه بود. پس به دلیل همین حدیث رای امام ابن تیمیه را ضعیف میبینم و حدیث دیگری هم داریم که بعد از پادشاهی خوب پادشاهی بد شروع میشود بعد هرج و مرج و میشود و باز خلافت راشده باز میگردد. این باز گشت خلافت راشده برای این است که آن ۱۲ نفر که ۴ یا ۵ نفرشان در صدر اسلام آمدند مکمل شوند. وپیامبر پیشگویی کردند که در فاصله این دو خلافت راشده اسلام همیشه استوار و عزیز است.

اهمیت این پیشگویی از آن لحاظ است که چه بسا مردمان فکر میکردند شاید اسلام نیز مثل خیلی از جریانهای دینی دیگر پابرجا نماند مثل قیام مزدک و مانی و مسیلمه ووو و…… و هر زمانی هستند کسانی که ادعای نبوت میکنند و دینشان از بین میرود. برای رد این نظریه، رسول الله پیشگویی کردند که اسلام از جنس آن دینها نیست و بلکه همیشه پایدار است. و این، یک حقیقت است که قرآن و رسول الله پیشگویی هایی دربارۀ آینده کرده اند که بعضی به وقوع پیوسته است و بعضی در حال وقوع است و بعضی منتظر زمان خود برای پدید آمدن؛ از جمله پیشگویی های ایشان این است که ۱۲ خلیفه بعد از ایشان حکومت می کنند، اما در حدیث نیامده است که این حکومت کردن مسلسل و بهم پیوسته است! بعد ما در پرتو احادیث میدانیم که در وقت برپایی قیامت حتی یک مسلمان هم بر کره زمین نیست، این یعنی چه ؟ یعنی اینکه زمانی خواهد آمد که اسلام از بین میرود کعبه خراب میشود و مسلمانی نخواهد بود اما اینها آنوقت بوقوع میپیوندد که خلفای راشده آخر زمان بیاییند از جمله مهدی ما (نه مهدی خیالی شیعه) و پیامبر خبر از غیب داد که در بین این دو دسته از خلفاء ( خلفای اول اسلام و خلفای اخر زمان )، اسلام پیوسته و همیشه استوار و عزیز خواهند ماند.

 و ما تا امروز صدق پیشگویی های ایشان را دیده ایم، زیرا از آغاز اسلام تا الان، مسلمانان همیشه بطور جدی مطرح بوده اند و حتی در اوج ضعف نیز مطرح بوده اند (مثل همین زمانه ما) و در زمانه ضعف و غیاب عمل نیز مسلمانان در نبرد عقیده، همیشه پیروز بوده اند مثالش همین زمان ماست که باوجودیکه کفر همه رسانه ها را در اختیار دارد باز نه فقط زورش به اسلام نمیرسد که از لحاظ عقیدتی مرتب شکست میخورد با وجودیکه ظاهرا او سوار هواپیما و ما سوار خریم باز ما را میبیند که از او جلو زده ایم و این را که می بیند در مسابقه تقلب میکند و جلوی مدارس ساده ما و یا رادیوی دینی را میگیرد حتی جلوی حجاب را میگیرد.

در ترکیه جلوی همه چیز را گرفت حتی کودکان تا ۱۶ سالگی نمیتوانند قرآن یاد بگیرند یعنی حق ندارند یاد بگیرند یاد دان قرآن به بچه تا قبل از سن ۱۶ سالگی جرم است ( بله جرم است) ولی در عوض هتل لختیها ( کاملا برهنه و بدون شورت حتی) آزاد است.

 اما با این وجود منطقشان به اسلام نمیرسد و مجبورند بزور مانع ورود محجبه ها به اماکن عمومی شوند و تعلیم قرآن را ممنوع کنند!!! پس پیشگوییی رسول الله درست در آمده و اسلام همیشه عزیز است و این عزت آنوقت از بین میرود که دوازدهمین خلیفه قریشی هم در اخر زمان بمیرد اما عقاید شیعه هیچ ربطی به این حدیث ندارد زیرا همانطور که گفتیم خلیفه باید مشخصات یک خلیفه در او جمع باشد.

خلیفه می تواند زندان داشته باشد اما نمی تواند خودش زندانی باشد (مثل موسی کاظم)! خلیفه می تواند ولیعهد تعیین کند اما نمی تواند توسط یک غاصب به عنوان یک ولیعهد تعیین شود! و تازه خلیفه هم نشود!! و در ولایت عهدی بمیرد!! از ترس خلیفه ممکن است که مسلمانی فراری باشد اما خلیفه نمی تواند از ترس پنهان باشد (مهدی ) اگر هزار و اندی سال پنهان شد پس کم از کم قبول کنید که او خلیفه نیست ! پیامبر فرود پرچم های سیاه را میبینم که از خراسان برای فتح بیت المقدس میایند (او کما قال) اما پرچم سیاه را که بدست بگیری مصداق حدیث رسول نیستی!! آنوقت که قدس را فتح کردی و پرچم لشکرت به رنگ سیاه بود آنوقت ادعا کن، آنوقت بگو من همانم که رسول الله خبر از او داده بود. حرف خیلی ساده است، اما شیعه نمیخواهد قبول کند!

منبع: اسلام تکس

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …