برای همه افرادی که تقلید کورکورانه می کنند (۳)

و در بین مسلمانان علمای صادق وجود خواهند داشت که از دین دفاع کرده و افترا و دروغ، دروغگویان را رد می‌کنند تا روز قیامت، آن زمان که علم با برداشتن علما از روی زمین، برداشته می‌شود. همانطور که رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند. ای مخاطبان: نترسید از اینکه دین ضایع گردد و اینکه هرج و مرج در آن بوجود بیاید، زیرا که خداوند – سبحانه و تعالی – خود حافظ و مدافع این دین است. همانطور که می‌فرماید:

﴿إِنَّا نَحۡنُ نَزَّلۡنَا ٱلذِّکۡرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَٰفِظُونَ ﴾ [الحجر: ۹]. «ما خود قرآن را فرستاده‌ایم و خود ما پاسدار و محافظ آن می‌باشیم (و تا روز رستاخیز آن را از دستبرد دشمنان و از هر گونه تغییر و تبدیل زمان محفوظ و مصون می‌داریم»

به حقیقت هرج و مرجی که امتهای سابق به آن مبتلا شدند، آنگونه که طرفداران کتاب «الجتهاد و المجتهدون» فکر می‌کنند، مابدان دچار نمی‌شویم زیرا که خدواند – تبارک و تعالی – حفظ دین خود را به عهده گرفته است در حالیکه حافظ دین ادیان سابق نبوده است و آنچه که استمرار و دوام دین وصلاح و مصلحت او را ضمانت می‌کند، آنطور که شما فکر می‌کنید بستن و تعطیل کردن باب اجتهاد نیست، بلکه گشودن باب اجتهاد است زیرا بستن باب اجتهاد در حقیقت به معنای بستن وتعطیل کردن باب علم صحیح و مفید است شما اقرار کردید به اینکه اگر اجتهاد منع گردد، فقط مقلدان یا جاهلان به علم باقی می‌مانند و اینان قادر نیستند از دین در مقابل شک و تردید دشمنان دین، حمایت ودفاع کنند، دسیسه‌ها و نیرنگهای دشمنان و اتهامات آنان را ردّ کنند. بحقیقت فقط علما می‌توانند از دین در مقابل مکر و فریب دشمنان و گمراهیهای آنان، حمایت نمایند، آدم کور و نابینا چطور می‌تواند در برابر انسان‌های بینا

ایستادگی و مقاومت کرده و با آنان دست و پنجه نرم کند؟ یا با آنان درافتد؟همانا تنها ضمانت و مدافع برای بقای دین و صلاح و مصلحت آن و همچنین دفع خطرات از او، علمای حقیقی یا همان مجتهدان هستند و تا زمانیکه آنان بواسطه کتاب پروردگارشان (قرآن) و سنت نبی او صلی الله علیه وسلم طلب هدایت و راه و روش درست بکنند، هیچ خطری از نوع هرج و مرج دینی محتمل، مسلمانان را تهدید نخواهد کرد، و هر اجتهاد باطل، هرج و مرج دینی یا خطری که دین را تهدید کند، در مقابل نیرو و قدرت عظیم و شگفت انگیز حتی که دنباله رو کتاب و سنت باشد، دچار شکست و خواری خواهد شد، و هر نوع گمراهی، انحراف و هرج و مرج در مقابل نور درخشان حق و حقیقت ذوب شده و از بین خواهد رفت و پروردگارمان – تبارک و تعالی – با صراحت به این موضوع اشاره کرده و می‌فرماید:

﴿فَأَمَّا ٱلزَّبَدُ فَیَذۡهَبُ جُفَآءٗۖ وَأَمَّا مَا یَنفَعُ ٱلنَّاسَ فَیَمۡکُثُ فِی ٱلۡأَرۡضِۚ کَذَٰلِکَ یَضۡرِبُ ٱللَّهُ ٱلۡأَمۡثَالَ ﴾ [الرعد: ۱۷]. «اما کفها (بیسود و بیهوده بوده و هر چه زودتر) دور انداخته می‌شود، ولی آنچه برای مردم نافع است در زمین ماندگار میگردد. خداوند این چنین مثالی میزند»

لذا بقا و ماندگاری برای چیزی است که از همه بهتر و صلاح‌تر است، و حق همیشه غالب و پیروز و از همه چیز و همه کس نیرومندتر بوده، اوست که یاری داده می‌شود و علاوه بر این‌ها، خداوند همیشه مؤمنان را یاری می‌دهد، و سرپرستی صالحان را بر عهده داشته و جواب مکر و نیرنگ کافران را می‌دهد، و عمل مفسدان را باطل می‌کند.

خداوند سبحانه و تعالی می‌فرماید: ﴿وَمَا کَیۡدُ ٱلۡکَٰفِرِینَ إِلَّا فِی ضَلَٰلٖ ﴾ [غافر: ۲۵]. «لیکن نیرنگ کافران بی‌نتیجه بوده و جز گمراهی نخواهد بود» (و قیرشان پیوسته به سنگ خواهد خورد، وطرح‌های شیطانی آنان سرانجام دامنگیر خودشان خواهد شد…)

همچنین می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱللَّهَ لَا یُصۡلِحُ عَمَلَ ٱلۡمُفۡسِدِینَ ﴾ [یونس: ۸۱]. «خداوند کار تباهکاران را (بقاء و دوام نمی‌بخشد) و شایسته و سودمند نمی‌گرداند»

﴿إِنَّ رَبَّکَ لَبِٱلۡمِرۡصَادِ ﴾ [الفجر: ۱۴].

و مسلماً پروردگار تو در کمین (مردمان و مترصد) اعمال ایشان است…

ای کسانی که موافق نظریه بستن باب اجتهاد و تعطیل کردن آن هستید، هیچگونه خوف و ترسی به نسبت دین نداشته باشید، همانا دین، از جانب خداوند- تبارک و تعالی- بواسطه بندگانی از خود که امانت دار کتاب او (قرآن) و سنت رسول او هستند، و درتاریکیهای شدید بوسیله نورو روشنایی این دو راه را می‌یابند و لشکر تاریکی و ظلمت و سیاهی و خفاش‌های کفر و ظلالت را از سرراه بر می‌دارند، حفاظت می‌شود، نسبت به دین هیچگونه ترس و خوفی نداشته باشید، بلکه از خود بترسید که مبادا- العیاذ بالله- دین و قوانین و شرایع دینی را بازیچه دست خود قرار دهید، حرام آن را حلال و حلال آن را حرام کنید، و بدون اذن و اجازه الله-تبارک و تعالی – تشریع و قانون گذاری کنید. از خود بترسید از اینکه بابی را که خداوند گشوده است، تعطیل کنید.

و جرات و جسارت بخرج بدهید در مقابل کاری که خداوند آن را تشریع کرده و اجازه داده است شما آن را منع کنید، یا اینکه در مقابل کاری که خداوند آن را دوست دارد و می‌خواهد بندگان او آن را انجام دهند، جرأت و جسارت بخرج دهید و از انجام آن نهی کنید از این نوع کارها بترسید، به ظاهر ادعای دفاع از اسلام می‌کنید درحالیکه الله- سبحانه و تعالی – مدافع وپشتیبان است وما نیستیم که این دین را حفاظت می‌کنیم بلکه خداوند –تبارک وتعالی-است که این دین را حفظ می‌کند و تمامی مخلوقات در مقابل عظمت و قدرت الله – جل جلاله – هیچ چیز نیستند؟ و تاریخ شاهد بر این قضیه است که چه دسیسه‌های زیادی و نیرنگ‌های خطرناکی برای محو و از بین بردن اسلام، برنامه ریزی شد، نتیجه چه شد؟ تمامی این برنامه‌ها با شکست و ناکامی روبرو شد. و با وجود ضعف و پراکندگی مسلمانان، تمامی آن دسایس و برنامه‌ها دچار خواری و زبونی شدند. دلیل این موفقیت مسلمانان و شکست و خواری و زبونی دشمنان اسلام چه بود؟ هیچ دلیلی وجود نداردجز اینکه بحقیقت یاری و مدد الله با این دین است، با پشتیبانی و حمایت، از او محافظت می‌کند، و با قدرت و توانایی خود آن را محفوظ و مصون می‌دارد.

نامهای خداوند- تبارک و تعالی – پاک و منزه بوده و صفات او جمیل و بزرگوار هستند.دوباره به سراغ مقلدان می‌رویم کسانی که ادعا می‌کنند باب اجتهاد بسته شده، و هماناگشایش این باب باعث بوجود آوردن بلا و مصیبت بزرگ و فتنه ای که هیچ چیزی در آن مشخص نیست،  می‌شود، و از آنان سئوال می‌کنم:چرا اجتهاد فقط باعث بوجود آوردن شّر و فساد در بعد از قرن چهارم هجری می‌شود؟ و قبل از قرن چهارم هجری باعث ایجادشرّوفساد نشده بوداگر درجواب بگوییم همانا کسانی که قبل از قرن چهارم هجری زندگی می‌کردند، انسان‌های صالح و درستکاری بودند. سپس فاسد شدند.

ما در جواب این ادعا می‌گوییم: آیا ممکن است هیچ دوره‌ای از زمان خالی از انسان‌های صالح و یا فاسد باشد؟ در قرن اول و دوم و سوم: با وجود اینکه ما معتقدیم به اینکه خیر القرون، بهترین‌ها بوده‌اند ولی آیا کسی می‌تواند انکار کند که هیچ انسان فاسد و شروری در این زمان وجود نداشته است؟ آیا خوارج و معتزله و شیعیان تندرو در این دوران نبوده‌اند؟ آیا حضرت عثمان و حضرت علی (رض الله عنهما) در این دوران به قتل نرسیدند، و امام احمد و غیر او را به خاطر آنان اذیت و آزارو شکنجه نکردند؟ آیا زندقه و مجوس در این دوران ظاهر نشدند؟آیا احادیث موضوع و جعلی و دروغ بستن بر رسول الله صلی الله علیه وسلم در این دوران منتشر نشد؟پس چه کسی تمامی این مشکلات و مصیبت‌ها را از سر راه برداشت و از دین خدا در مقابل اشرار و فاسدان حمایت کرد؟ آیا این کارها بواسطه بکار بردن، علمای مخلص و محدثین ماهرتوسط الله-تبارک وتعالی- کسانی که هر نوع شُبه ای که وجود داشت از آن پرده برداشتند و هر نوع غم و اندوه و دلتنگی به نسبت این مشکلات را از بین بردند و تمامی احادیث دروغ و جعلی را رسوا ساختند، انجام نشد؟ مرحبا!

آفرین! درود بر آنان باد! پدر و مادرم به فدای علمای حدیث، خداوند در عوض اسلام و مسلمین به آنان بهترین جزا و پاداش عنایت فرماید. متاسفانه این چنین عالمانی که به دین خدمت می‌کنند و سنت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را زمانی که می‌خواهد نیست و نابود شود، زنده می‌دارند، واقعا کم شده‌اند. و علاوه بر این کسانی که ادعای علم و آگاهی می‌کنند، با آنان دشمنی می‌کنند، به خدا قسم، در وجود کسی که خود را بی‌نیاز از سنت و علما و اهل سنت بداند، هیچگونه خیر و نیکی نیست تا چه رسد به کسی که با سنت و علمای مدافع سنت دشمنی و جنگ می‌کند؟

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …