بدعتهای ماه رجب

امام ابن عثیمین رحمه الله تعالى گوید:

همه احادیث وارده درباره فضیلت نماز در رجب یا فضیلت روزه در رجب، شدیدا ضعیف است.

و برخی از علما، این احادیث را ساختگی دانسته و گفته اند که اینها سخنان دروغینی است که به رسول اللهﷺ نسبت داده شده و برای هیچکس روا نیست که به این احادیث اعتماد نماید.

برای هیچکس روا نیست که بر پایه این احادیث ساختگی، ماه رجب را به نماز یا روزه اختصاص دهد. زیرا پیامبرﷺ فرموده اند: (کل بدعهٍ ضلا‌له وکل ضلا‌لهٍ فی النار)؛ یعنی: “هر بدعتی، گمراهی است و هر گمراهی و انحرافی در آتش است.”
حدیثی نقل می کنند که پیامبرﷺ با فرا رسیدن رجب دعا می کردند: “اللهم بارک لنا فی رجب وشعبان وبلغنا رمضان” یعنی: خدایا برای ما در رجب و شعبان برکت قرار ده و ما را به رمضان برسان.

اما ای برادرانم! خوب به سخنم گوش دهید.
⚠️ این، حدیث ضعیف و منکری است و از پیامبرﷺ ثابت نشده؛ پس شایسته نیست که انسان اینگونه دعا کند. زیرا این حدیث، از رسول اللهﷺ به ثبوت نرسیده است.

بنده به منطور تبیین حق، به شما عرض می کنم که: ماه رجب، هیچ نماز خاصی در نخستین شب جمعه اش ندارد و روزه ویژه ای هم در نخستین روز ماه رجب مشروع نیست؛ و همینطور در سایر ایام و روزهای این ماه.

برای هیچکس جایز نیست که زمان یا مکان خاصی را به عبادتی اختصاص دهد که الله و رسولش زمان و مکان خاصی را برایش تعیین نکرده اند. زیرا عبادت ما بر اساس شریعت الله متعال است؛ نه بر اساس امیال و خواسته های نفسانی یا بر اساس احساسات و عواطفمان.

بر ما واجب است که در برابر امر الله بگوییم: شنیدیم و اطاعت کردیم؛ و امر الهی را انجام دهیم و از آنچه که الله منع نموده، اجتناب کنیم و خودسرانه و از پیش خود، عبادتی را که الله و رسولش مشروع نگردانده اند، برای خود نسازیم.

ای مسلمانان! اعمال شایسته ای که در کتاب الله و سنت رسول اللهﷺ بیان شده، ما را از اعمالی که در روایتهای ضعیف و جعلی
آمده است، بی نیاز می گرداند. وقتی عبادت انسان مطابق شرع الله باشد، در حقیقت الله را بر اساس بصیرت و آگاهی؛ و به امید اجر و ثواب الهی و ترس از عقوبتش عبادت کرده است.

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …