باطل بودن نکاح موقت و ازدواج با غیرمؤمنین

ایمان داریم که مدّت‏دار بودن ازدواج موجب بطلان آن می‏شود، و ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان باطل و غیرمشروع است.

حدیث ربیع پسر سبره‏ی جهنی به حرام بودن نکاح متعه یا ازدواج موقت اشاره می‏کند، پیامبر صلی الله علیه و سلم می‏فرماید:

«یَا آیها النَّاسُ إِنِّی قَدْ کُنْتُ أَذِنْتُ لَکُمْ فِی الِاسْتِمْتَاعِ مِنْ النِّسَاءِ وَإِنَّ اللَّهَ قَدْ حَرَّمَ ذَلِکَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ فَمَنْ کَانَ عِنْدَهُ مِنْهُنَّ شَیْءٌ فَلْیُخَلِّ سَبِیلَهُ وَلَا تَأْخُذُوا مِمَّا آتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئًا». [رواه مسلم].

«ای مردم من به شما اجازه‏ی استمتاع موقت از زنان را داده بودم، اما خداوند آن را تا روز قیامت بر شما حرام کرد کسی که از چنین زنهایی دارد همه را رها کند و مهریه و صداقی را که به آنها داده است نگیرد». [مسلم].

و حدیث علی که می‏فرماید: پیامبر صلی الله علیه و سلم در روز خیبر از نکاح متعه (صیغه) و خوردن گوشت خر اهلی نهی فرمود. [مسلم و بخاری].

آیه‏ی ۲۲۱ سوره‏ی بقره به نامشروع بودن ازدواج با مشرکین اشاره می‏فرماید: ﴿وَلَا تَنکِحُواْ ٱلۡمُشۡرِکَٰتِ حَتَّىٰ یُؤۡمِنَّۚ وَلَأَمَهٞ مُّؤۡمِنَهٌ خَیۡرٞ مِّن مُّشۡرِکَهٖ وَلَوۡ أَعۡجَبَتۡکُمۡۗ﴾ [البقره: ۲۲۱].

«و (زنان و دختران خود را) به ازدواج مردان مشرک درنیاورید، مادامی که ایمان نیاورند. و بی‌گمان غلام مؤمنی از مرد مشرکی بهتر است اگرچه (زیبایی یا ثروت یا موقعیّت او) شما را به شگفتی انداخته باشد (و دل از کفتان ربوده باشد)».

و می‏فرماید:

﴿فَإِنۡ عَلِمۡتُمُوهُنَّ مُؤۡمِنَٰتٖ فَلَا تَرۡجِعُوهُنَّ إِلَى ٱلۡکُفَّارِۖ لَا هُنَّ حِلّٞ لَّهُمۡ وَلَا هُمۡ یَحِلُّونَ لَهُنَّۖ﴾ [الـممتحنه: ۱۰].

«هرگاه ایشان را مؤمن یافتید، آنان را به سوی کافران برنگردانید. این زنان برای آن مردان، و آن مردان برای این زنان حلال نیستند».

در ابتدای اسلام ازدواج مشرکین با زنان مسلمان جایز بود اما خداوند این حکم را نسخ فرمود و برای همیشه آن را حرام کرد.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …