باده نوشی و اعجاز قرآن

الکل و شراب بطور شگفت انگیزی بر مغز و اعصاب تأثیر میگذارد و باعث اختلال در کار آن ها و التهاب بخش های مختلف آن میگردد. علاوه بر اعصاب، بیماری های گوارشی چندی از قبیل خراش غشاهای مخاطی دهان و حلق، التهاب مری، سرطان مری، التهاب حاد معده و سرطان آن، التهاب لوزالمعده، تأثیر مستقیم بر کبد و ایجاد اختلال در جذب مواد غذایی در روده ها، از جمله آثار زیانبار دیگری در بخشی گوارشی بدن است.

توصیه های قرآن و سنت سرشار از این  تحریم ها و تأکیدهاست که عمل به آن علاوه بر بهره مندی از اجر معنوی، سامان دهنده مسایل جسمی و روحی بشر نیز میباشد.

اسلام با توصیه های اعجازگونه خود در زمانی که حتی شراب را با نفع و فایده میدیدند پیروان خویش را از آن نهی کرد و فرمود:
«یا ایها امنوا لا تقربوا الصلاه و انتم سکری حتی تعلموا ما تقولون؛ ای اهل ایمان در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه می گویید.»(نساء/۴۳)

و در آیه ای دیگر، شراب را پلید و از عمل شیطان دانسته و می فرماید:

«یا ایها الذین ءامنوا انما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون…؛
ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت پرستی و تیرهای گروبندی، پلید و از عمل شیطان اند پس، از آن ها دوری کنید تا رستگار شوید…» (مائده/ ۹۰)
همگام با این آیات، روایات معصومین نیز بر شدت زشتی آن اشاره داشته و آنرا
«ام الخباثت» (۱) (ریشه و مادر زشتی ها) دانسته و
دائم الخمر را همردیف بت پرست (۲) معرفی میکنند.
در روایتی دیگر نوشنده و نوشاننده، خریدار و فروشنده و خلاصه تمامی کسانی که در بساط این منکر شریک اند را لعنت می نماید.»(۳)

ارنست رنان مورخ فرانسوی در این باره می نویسد:

«دین اسلام پیروان خویش را از بلاهای چندی از جمله شراب و خوک و لعاب دهان سگ نجات داده است.»(۴)

بنابراین یکی از قوی ترین جنبه های اعجاز علمی قرآن تحریم شراب است که بشر صدها سال از مضرات آن آگاه نبوده است که اکنون  بطور گذرا و در حد اجمال به بخشی از آن ها که اثبات کننده مدعا باشد اشاره می کنیم:

شراب عقل را زایل می کند و آدمی را از حوزه انسانیت خارج میسازد. در حوزه مسایل اجتماعی، روحیه جرم و جنایت را دامن میزند و زمینه تصادفات، قتل ها و خودکشی را فراهم می سازد که آمارهای منتشره مؤسسات تحقیقاتی غربی گواه این مدعا است.(۵)

ضررهای معنوی و اخلاقی انسان که به از هم گسیختگی بنیان خانواده و روابط عاطفی والدین و فرزندان میگردد

آثار زیانبار الکل از نظر علم پزشکی

الکل فعالیت های جنسی را تحت تأثیر قرارمیدهد و اختلال هایی در روند جنسی و اعضای تناسلی بوجود می آورد. نقش الکل در ایجاد سرطان نیز از موارد دیگر آثار زیان بار این پدیده شوم است.

در تحقیقی که توسط دکتر «لورمی» به عمل آمده است مشخص گردیده که ۵۱بیمار از ۵۸بیمار مبتلا به سرطان لوزه، زبان و حنجره از معتادان به الکل بوده اند.(۶)

شراب همچنین تأثیر عمیقی بر فرزندانی میگذارد که والدین آنها معتاد بوده اند.

یکی از پزشکان آلمان ثابت کرده که تأثیر الکل تا سه نسل به طور حتمی باقی است به شرط این که این سه نسل الکلی نباشند…

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …