باب صفاته وعلاماته ونَسَبِه (۲)

۹- روایت کرده «عبدالله بن موسی» که حال و مذهب او مجهول است از مجهول دیگر به نام «عبدالأعلی بن حصین الثّعلبی» از پدرش که او نیز مجهول است که گفته از حضرت باقر سؤال کرد فرج در چه زمانی است؟ و امام به او وقت فرج را نگفته و فقط فرموده: او مطرود تنهای یکتای بریده شده از اهل خود که والدش کشته شده و کنیه او کنیه عمّ او است و صاحب پرچمها، و نام او نام پیمبری است([۱]). حال خواننده توجّه کند آیا از این خبر چیزی معلوم و مشکلی حلّ شده است؟ نه وَالله.

۱۰ و ۱۱- عدّه‌ای از ضعفا و مجاهیل همان خبر نهم را از یکدیگر نقل کرده‌اند!! و نمی‌دانند که اگر هزاران صفر جمع شوند عددی را تشکیل نمی‌دهند.

۱۲- روایت کرده‌اند که مطلوب شما از مکّه  خروج می‌کند! حال باید دید چه بسیار اشخاصی که از مکّه خروج کرده‌اند. چنین چیزی امتیاز خاصّی نیست و موضوع را مبهم گذاشته نه اسم، و نه وصف او معلوم است!! مثلاً محمّد بن جعفر الصّادق  علیه السلام از مکّه خروج کرد و کشته شد و خود مدّعی امامت بود!.

۱۳- روایت کرده «احمد بن هلال» خبیث ملعون که «هرگاه سه نام محمّد و علی و حسن پشت سر هم آید چهارمی قائم است». ایا خبر چنین کسی که مورد لعن امام بوده، قبول است.

۱۴- «محمّد بن احمد المدینی» مجهول الحال روایت کرده از «محمّد بن سنان» کذّاب از «داود الرّقی» غالی که حضرت صادق  علیه السلام به او گفته اسم مهدی اسم پیغمبری است و نام پدرش نام وصیّ پیغمبری است. و این روایت علاوه بر اینکه حواله به مجهول داده با روایات دیگری که می‌گوید رسول خدا  صلی الله علیه و سلم فرموده نام پدرش نام پدر من است مخالف می‌باشد!.

۱۵ و ۲۷ و ۲۹- عباد بن یعقوب مجهول الحال و عدّه‌ای از کذّابین و ملعونین روایت کرده‌اند که حضرت باقر معمّاگویی کرده و فرموده: صاحب این أمر از همه ما کوچکتر است از سال و وقت او وقتی است که: «یَرفَعُ کُلُّ ذِی صِیصَهٍ لِواءً» مجلسی می‌گوید یعنی هر صاحب قدرتی پرچمی بلند می‌کند. حال چرا راهنمای أمّت معمّا گفته و واضح‌تر جواب نداده؟ باید گفت : به تو چه؟!! به این راویان باید گفت که این مبهم و مجهول­گویی چه فائده­ای دارد؟ هزاران نفر متّصف به صفاتی هستند که این روایت می‌گوید! این اقوال جُز آماده کردن زمینه برای فتنه‌های گوناگون، چه حاصلی دارند؟.

۱۶ و ۱۷- عدّه‌ای از ضعفا و مجاهیل روایت کرده‌اند که «چون قائم قیام کند بیعتی در گردن او نیست». باید گفت أکثر مردم چنین می‌باشند، این هم شد امتیاز؟!!.

۱۸- شعیب بن ابی‌حمزه که مجهول است از حضرت صادق پرسیده صاحب این أمر شمایید؟ فرموده: خیر، او در زمان فترت می‌آید! حال اگر کسی جرئت دارد بپرسد هزار سال است در فترتیم پس چرا نیامد. این خبر، حدیث ۲۱ باب ۱۳۷ کافی است که مجلسی در «مرآه العقول» آن را مجهول دانسته و در کافی به جای «شُعَیبِ بنِ أبی‌حَمزَه»، «شُعَیبٍ عَن أبی‌حَمزَه» آمده است.

۱۹- عبیدالله بن موسی روایت کرده از یکی از رجال خود که نه اسم او معلوم است و نه رسم او، و آن مرد نامعلوم روایت کرده از ابراهیم بن حسین مجهول الحال، و او روایت کرده از مجهول دیگری به نام اسماعیل بن عیّاش. این هم شد سند؟!! و أمّا متن آن: علی  علیه السلام فرموده از صلب حسین مردی به نام پیغمبرتان خروج می‌کند، و بعد قسم خورده که اگر خروج نکند گردن او زده شود! حال شما توجّه کنید چرا اگر خروج نکند گردن او زده شود؟ و کی گردن او را می‌زند و چرا حضرت قسم خورده؟ اینها تمام فی بَطنِ الرّاوی الجَعّال است.

[۱]– به نظر ما از جمله أحادیث رایات است که از زبان امام باقر  علیه السلام جعل شده است. ر.ک. کتاب حاضر، صفحه ۱۰۸ (نکته اوّل).

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …