اگر زوجین قبل از اذان صبح در ماه رمضان جماع کنند ولی تا نماز ظهر غسل نکنند، روزه ی آنها صحیح است؟

اگر در ماه مبارک رمضان زن و شوهر جماع کنند و غسل انجام ندهند و خواب بمانند و از وقت نماز صبح هم بگذرد و غسل را بعد از شروق انجام دهند (قبل از نماز ظهر برای مثال) ایا روزه انها قبول است یا خیر؟

 

الحمدلله،

اگر زن و شوهر در شب رمضان و قبل از اذان صبح جماع کنند؛ ولی تا بعد از اذان غسل نکنند؛ روزه ی آنها صحیح است؛

به دلیل حدیثی که از عایشه و أم سلمه رضی الله عنهما روایت است : (أن رسول الله صلی الله علیه وسلم کان یدرکه الفجر و هو جنب من أهله ثم یغتسل و یصوم) «پیامبر صلی الله علیه وسلم صبح می‌کرد در حالی که به دلیل نزدیکی با همسرانش جنب بود، سپس غسل می‌کرد و روزه می‌گرفت». متفق علیه

اما لازمست که برای آنکه نماز صبح فوت نشود هرچه زودتر غسل کنند زیرا برخی از علما کسانی را که عمدا نماز خود را قضا می کنند کافر می دانند؛ لذا این مسئله بسیار خطیر است و نباید ساده گرفته شود؛ مگر آنکه فرد در خواب بماند موقع بیدار شدن دید که آفتاب طلوع کرده که در این حالت معذور است؛ زیرا خواب ماندن یکی از عذرهای موجه برای فوت نماز است و باید همان لحظه که بیدار شد بلافاصله غسل کند و نمازش را بخواند و روزه اش را نیز ادامه دهد.

از انس رضی الله عنه روایت است که گفت : پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (من نسی صلاه أو نام عنها فکفارتها أن یصلیها إذا ذکرها) «هر کس نمازی را فراموش کند یا به خواب برود و نمازش را نخواند، کفاره آن این است که هرگاه به یادش آمد آن را بخواند». مسلم (۶۸۴- ۳۱۵)

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …