اولاد علی رضی الله عنه و دامادهایش!

پسران ودختران علی رضی الله عنه را برایم معرفی کنید وهم چنین ازدواجشان و اولاد هایشان را.

الحمدلله،

علی بن ابی طالب رضی الله عنه در طول مدت حیاتش زنان و کنیزان زیادى کرده است ولى بعد از وفات فاطمه رضی الله عنها، و اسامى زنان و کنیزان و فرزندان او بشرح زیر میباشند:

۱- فاطمه دختر رسول الله صلى الله علیه وسلم که فرزندانشان حسن و حسین و زینب کبرى و أم کلثوم کبرى بودند، و ام کلثوم کبرى زن عمر بن الخطاب رضی الله عنه شد.
۲- أم البنین دختر حزام که فرزندانش عباس و جعفر و عبدالله و عثمان بودند که همه آنها با حسین رضی الله عنه در کربلا شهید شدند و نسلى از آنها باقى نماند بجز نسل عباس.
۳- لیلى دختر مسعود الحنظلیه که فرزندانش ابوبکر و عبدالله بودند.
۴- أسماء دختر عمیس که فرزندانش یحیى و محمد (و یا “عون”) میباشند.
۵- أم حبیبه دختر ربیعه التغلبیه معروف به “صهباء” که فرزندانش عمر و رقیه بودند که عمر بن علی هشتاد و پنج سال عمْر کرد و بعلت اینکه عمْرش از بقیه برادرانش طولانیتر بود میراثبر آنها شد و نصف میراث علی رضی الله عنه نصیبش شد، و بالاخره در شهر “ینبع” درگذشت.
۶- أمامه دختر عاص بن الربیع که مادرش زینب (دختر پیامبر صلى الله علیه و سلم) و فرزندش محمد الأوسط بود.
۷- حنفیه خوله دختر جعفر که فرزندش محمد الأکبر مروف به “محمد بن الحنفیه” بود.
۸- أم سعید دختر عروه الثقفیه که فرزندانش أم الحسن و رمله بودند.
۹- محیاه دختر امرئ القیس الکلبیه که دخترى نصیبش شد که در کوچکى فوت کرد، و این دختر بچه هنگامى که به مسجد میرفت و از او سؤال میشد که دائى هایت کى هستند میگفت: وه وه (یعنى سگ هستند زیرا فامیل مادر و دائى هایش “الکلبیه” بود).

وحضرت على رضی الله عنه غیر از آنچه که ذکر شد، فرزندان دیگرى نیز داشت، و همه فرزندانش ۱۴ پسر و ۱۷ دختر بودند.

و نسل على رضی الله عنه فقط از پنج فرزندش ادامه یافت که آنها حسن و حسین و محمد بن الحنفیه و عباس و عمر بن التغلبیه بودند.

و لازم به تذکر است که همانطور که بیان شد حضرت على رضی الله عنه اسامى بعضى از فرزندانش را ابوبکر و عمر و عثمان گذاشته بود و این نشاندهنده محبت على رضی الله عنه به خلفاء قبل از خودش بود لذا اسامى آنها را روى فرزندانش میگذاشت، بر خلاف مذهب تشیع که ابوبکر و عمر و عثمان را غاصب و نواصب و دشمن اهل بیت میدانند و هیچوقت اسامى ابوبکر و عمر و عثمان را روى فرزندانشان نمیگذارند، بلکه حتى علماء شیعه بقیه زنان و فرزندان على رضی الله عنه را براى مردم بازگو نمیکنند تا از این وقایع با خبر نشوند، بر خلاف امامشان حضرت على رضی الله عنه که این خلفاء را دوست داشت و اسامى آنها را روى فرزندانش میگذاشت.
والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …