اقتباس از تفسیر راستین

سوره مائده آیه ۳۵
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَهَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
این (وسیله) عبارت است از انجام فرایض قلبی مانند دوست داشتن الله ، و دوست داشتن در راه الله و ترس از الله و امید به الله و توبه و توکل به الله. همچنان وسیله عبارت است از انجام فرایض و واجبات بدنی مانند پرداختن ذکات و ادای حج و انجام فرایضی که هم قلبی هستند و هم بدنی و خیر خواهی سایر بندگان الله.
پس همه این اعمال تقرب و نزدیگی جستن به الله و وسیله ای برای رسیدن به این هدف میباشد. و بنده با انجام این اعمال همواره به الله نزدیک میشود تا اینکه الله او را دوست میدارد، پس هرگاه الله او را دوست داشت. کمک اش میکند که تمام اعضایش از قبیل گوش و چشم ، دست ها و پاها را در مسیر رضایت و خوشنودی الله بکار ببرد و آنها را در جهت نا خوشنودی الله استفاده ننماید. و الله دعای او را میپذیرد.
سپس الله از میان عبادت های که انسان را به او نزدیک مینماید، جهاد را به طور ویژه بیان مینماید. جهاد یعنی مبذول داشتن نهایت تلاش در جنگ با کافران، و فدا کردن مال و جان و بهره گیری از فکر و زبان و یاری کردن دین الله، زیرا این نوع عبادت از بزرگترین عبادات و برترین آن است. چون هر کس این عبادت را انجام دهد، دیگر عبادت ها را به طریقه اولی انجام خواهد داد.
(لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ) هرگاه با ترک گناهان از الله ترسیدید و پرهیزگار شدید و با انجام طاعات برای تقرب به الله و سیله جستید و برای طلب خوشنودی الله در راه وی جهاد نمودید، رستگار میشوید. (فلاح) یعنی موفقیت و پیروزی و دست یافتن به هر امر مطلوب و مرغوب و نجات از هر امر ناگوار و ناخوشایند و حقیقت رستگاری و فلاح ، سعادت جاودانگی و نعمت پایدار است.

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …