افسانه شهادت فاطمه زهرا

از آنجا که برخی کسان آگاهانه یا نا آگاهانه دست در میدان تفرقه می اندازند و وارد جنگی نابرابر میشوند و با نام دفاع از فاطمه زهرا زبان و قلم خود را به سب اصحاب آلوده میکنند برآنم تا در مواردی هر چند مختصر نگاهی داشته باشم به لابه لای کتب سنی و شیعه و اختلافات در افسانه ی شهادت.
نخستین کسی که جریان شهادت زهرا را وارد ساخت ابراهیم بن یسار(۱۶۰_۲۳۱هج)رئیس فرقه ی نظامیه بود.صاحب کتاب الملل والنحل میگوید(از تفردات ابراهیم توهین به بزرگان اصحاب و جعل داستان کتک کاری زهرا بود).
ابن ابی حدید در شرح نهج البلاغه میگوید(انچه در مورد کتک کاری زهرا امدی خبر واحدی است که اصلا قابل استناد نیست چه رسد به اصحابی که عدالت انها به اثبات رسیده)ترجیح میدهم وارد کتب شیعه شویم و اختلاف را در انجا ریشه یابی کنیم.۱_(عمر کسانی را که در خانه فاطمه بودند تهدید کرد و گفت سوگند میخورم اگر خارج نشوید خانه و اهل را به آتش میکشم،به او گفتند دختر پیامبر و نوه هایش در خانه اند.عمر گفت چه فکر کرده اید آیا گمان میبرید من این کار را انجام میدادم؟هرگز)
الاحتجاج طبرسی(۱/۵/۱)بحارالانوار(۲۸/۲۱۴)موسوعه شهادت المعصومین(۱/۱۶۶)بیت الاحزان عباس قمی(۸).
۲_(ابوبکر نامه ای بدین مضمون برای فاطمه نوشت که فدک را بازگرداند،فاطمه در حالی که نامه را همراه داشت به عمر رسید-گفت ای دختر پیامبر:چه نامه ایست؟گفت:نامه ابوبکر در مورد فدک.عمر گفت آن را به من بده،ولی فاطمه نپذیرفت و عمر ضربه ای به شکم فاطمه زد و حملش سقط شد…)موسوعه ی احادیث اهل بیت_هادی نجفی(۸/۴۲۴)
۳_(این عمر بود که در روز سقیفه در اثنای هجومش به خانه علی پهلوی فاطمه را شکست)الامالی مفید(۴۹)ماساه الزهرا جعفر مرتضی(۱/۲۵).
کثرت روایات و اختلافات موجود در آن زیاد است و در اینجا مقام توضیح نیست اما به نقاط ضعف شدید این داستان میپردازیم.
۱_چگونه ممکن است اصحابی که توان شنیدن رحلت پیامبر را نداشتند حال در کمتر از چند ماه فرزندان پیامبر را کتک کاری کنند؟
۲_اصحاب هنوز جریان غدیر و نصایح پیامبر را در مورد اهل بیتش فراموش نکرده اند آنهم میان بیشتر از ۱۰۰هزار نفر.
۳_علی که اسدالله است چرا در این جریانات کوچکترین اعتراضی نکرد و حتی پس از خلافتش حسن و حسین هم سکوت کرده اند؟
۴_اصحابی که در دوران حیات شریف پیامبر همیشه برای وضوح جریانات و ..دهان نظر و اعتراض میگشودند چرا امروز در مقابل کمتر از ۱۰نفر ۱۰۰هزار نفر سکوت کرده اند؟
۵_چرا بعد از وفات حضرت فاطمه علی دخترش را که از فاطمه بود(ام کلثوم)را به نکاح حضرت عمر در آورد و نه ام کلثوم و نه حسنین کوچکترین اعتراضی نداشتند.
۶_تناقض در روایات کتب شیعه نشان از نبود باوری راستین به جریان است که فقط دشمنان بوده اند که با ثبت چنین افسانه های سعی در مشوش کردن اذهان امت اسلامی داشته اند.
در آخر تاکید میکنیم که چنین جریانی در کمال بی اساسی است و در درجه بالاتر آب در اسیاب تفرقه ریختن است که به مقدسات چند صد میلیون مسلمان توهین میشود و باید جلوی آن گرفته شود تا در شرایط حاد جامعه امروز افکار رادیکال از این فرصت استفاده نبرند.

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …