اعجاز قران در مورد فرا رسیدن قیامت

قیامت شب فرا میرسد یا روز؟

« إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا کَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاء فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الأَرْضِ مِمَّا یَأْکُلُ النَّاسُ وَالأَنْعَامُ حَتَّىَ إِذَا أَخَذَتِ الأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّیَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَیْهَآ أَتَاهَا أَمْرُنَا لَیْلاً أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِیدًا کَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» ﴿یونس/۲۴﴾

در حقیقت مثل زندگى دنیا بسان آبى است که آن را از آسمان فرو ریختیم پس گیاه زمین از آنچه مردم و دامها مى‏خورند با آن درآمیخت تا آنگاه که زمین پیرایه خود را برگرفت و آراسته گردید و اهل آن پنداشتند که آنان بر آن قدرت دارند شبى یا روزى فرمان [ویرانى] ما آمد و آن را چنان در ویده کردیم که گویى دیروز وجود نداشته است این گونه نشانه‏ها[ى خود] را براى مردمى که اندیشه مى‏کنند به روشنى بیان مى‏کنیم.

این ایه از زندگی انسان بر زمین سخن به میان می اورد و از چند واقعیت سخن می گوید:

نخست:زمین قبل از قیامت زینت و زیور به خود بسته زیبا و جذاب می شود .

دوم: مردم گمان می برند که به افریدگار نیازی ندارند و قدرت انها به حدی است که به هر کاری قادرند. سوم : قیامت روز یا شب فرا می رسد.

نکته ی اعجازی ایه : خداوند فرمود : قیامت روز یا شب سر می رسد: « أَتَاهَا أَمْرُنَا لَیْلاً أَوْ نَهَارًا» شاید فردی سوال کند چرا خداوند مشخص نساخت که قیامت شب یا روز می رسد چون روشن است اگر قیامت شب نیاید روز فرا خواهد رسید؟

پاسخ این سوال با پیشرفت علم مشخص گردید و پرده از تعبیر قران برداشته شد بدین معنی وقتی قران میفرماید:قیامت شب یا روز می رسد برای کسی که به صدق نبوت و صدق کلام پروردگار ایمان داشته باشد پذیرفته است.زیرا قیامتی که قران از ان سخن می گوید در کل زمین رخ خواهد داد و ما می دانیم روز و شب همزمان در زمین وجود دارد.زمانی که نزد ما روز است بدون شک در اقلیمی دیگر شب است لذا قیامت خداوند در نزد کسانی که در بلادشان شب است شب خواهد بود و نزد کسانی که روز است روز به وقوع میپیوندد و این پدیده ناشی از حرکت کروی زمین است.

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …