پنجم: دعوت به مکتب او
انسانیت در زیر آوارهای جهالت و نادانی بسر میبرد که آفتاب رسالت پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم تابیدن گرفت، و ما در پرتو زحمات بیدریغ او از زیر بار انسان پرستی رهایی یافته به شرف تنها خداپرستی نایل گشتیم. حال باید زحمات او را جبران نموده رسالت و پیام بیدارگر و زندگی آفرین او را به سراسر جهان و جهانیان برسانیم. و بشریت را بسوی مکتب رهایی بخش و آزادی خواه او دعوت کنیم.
پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم میفرمایند:” بلغوا عنی ولو آیه”.([۱]) پیام مرا بدیگران برسانید، حتی اگر یک آیه باشد.
و همچنین میفرمایند:”اگر خداوند یک انسان را توسط تو هدایت بخشد، از همهی نعمتهای دنیا برایت با ارزشتر و مفیدتر است”.([۲])
وفرمودند که ایشان:”مکاثر بکم یوم القیامه”.([۳]) میخواهند در روز قیامت با انبوه جمعیت پیروان خود افتخار ورزند.
و با دعوت مردم بسوی خداوند و پرستش او و رهایی از قید و بندها و غلامی و شهوتها و آزها و بردگی انسانها، و پیوستن آنها بدین مبین اسلام این آرزوی پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم برآورده خواهد شد.
البته همندا شدن با پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم و دعوت مردم بسوی دین او شرفی است بس بزرگ که قرآن آنرا در کنار مسئولیت والای نبوت نام برده است:
[یوسف: ۱۰۸].
{بگو: این طریقه و راه من است که من و هر کس پیرو من است بر پایه بصیرت و بینایی به سوی خدا دعوت می کنیم.}
پس شایستهی تک تک افراد این امت است که برای بجای آوردن مسئولیتی که خداوند بر شانههایشان نهاده قد علم کنند، و مردم را بسوی خدا دعوت نمایند و از زشتیها و پلیدیها برحذر داشته به زیبائیها و نیکیها و سعادت در دو جهان بخوانند.
خداوند در وصف این امت چنین فرموده است:
[آل عمران: ۱۱۰].
{ شما بهترین امتی هستید که [برای اصلاح جوامع انسانی] پدیدار شده اید، به کار شایسته و پسندیده فرمان می دهید و از کار ناپسند و زشت بازمی دارید، و [از روی تحقیق، معرفت، صدق و اخلاص] به خدا ایمان می آورید.}
ششم: احترام ایشان در زندگی و پس از وفاتشان صلی الله علیه وسلم ..
این نیز از جمله حقوق پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم است که متأسفانه بسیاری از مردم در بجای آوردن آن کوتاهی میکنند.
پروردگار عالمیان میفرمایند:
[الفتح: ۸ – ۹].
{ تو را گواه و مژدهدهنده و بیمدهنده فرستادهایم. (٨) تا به خدا و پیامبرش ایمان بیاورید و یاریش کنید و بزرگش دارید و خدا را صبحگاه و شامگاه تسبیح گویید. }
ابن سعد؛ یکی از مفسران نامور میگویند:” این آیه ما را امر میکند به ادای والاترین مراتب احترام و تقدیر و بزرگی خدمت رسول خدا صلی الله علیه وسلم ، و ادای حقوق ایشان، چه بسا که ایشان را فضل و منتی است بس بزرگ بر گردنهایمان”.
صحابه کرام و یاران و شاگردان مکتب رسول الله صلی الله علیه وسلم ، او را بسیار عظیم میشمردند و بصورتی بسیار نمونه وبیمانند او را احترام میگذاشتند و بزرگ میدانستند، اگر حرف میزد در مقابلش در کمال ادب و احترام آنچنان ساکت و آرام و خاموش مینشستند که گویا بر سرهایشان پرندههایی نشسته و آنان از ترس اینکه مبادا پرنده بپرد تکان نمیخورند!
و وقتی خداوند متعال برای تربیت مؤمنان فرمودند:
[الحجرات: ۲].
{ ای کسانی که ایمان آوردهاید! صدای خود را فراتر از صدای پیامبر نکنید، و در برابر او بلند سخن مگویید (و داد و فریاد نزنید) آن گونه که بعضی از شما در برابر بعضی بلند صدا میکنند، مبادا اعمال شما نابود گردد در حالی که نمیدانید!}
ابوبکر پدر خانم آن حضرت صلی الله علیه وسلم که نزدیکترین صحابه به ایشان، و چون وزیر و مستشار اول آن حضرت بودند خدمت پیامبر رسیده با کمال ادب عرض کردند: بخدا سوگند، پس از آمدن این آیه با شما چون کسی که درگوشی با شما حرف میزند آرام سخن خواهم گفت.
اما احترام آن حضرت پس از وفاتشان: را میتوان بصورت؛ پیروی از راه و رسم ایشان، قیمت و بها دادن به دستوراتشان، و به جان ودل پذیرفتن احکام و فرامینشان، و رعایت کمال ادب در مقابل سخنانشان، و ترجیح ندادن آراء و سخنان افراد و یا مذاهب بر حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم ، به اثبات رسانید.
امام شافعی (رحمه الله) میفرمایند: مسلمانان بر این اتفاق نظر دارند که بر هیچ کسی جایز نیست سخنی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم که برایش ثابت شده است را بخاطر سخن هیچ احدی کنار بگذارد.
هفتم: درود و سلام فرستادن بر پیامبر هرگاه نام و یاد او به میان آمد..
خداوند متعال مؤمنان را امر فرموده همواره بر پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم سلام و صلوات و درود بفرستند:
[الأحزاب: ۵۶].
{ خدا و فرشتگانش بر پیامبر صلوات مىفرستند. اى کسانى که ایمان آوردهاید، بر او صلوات فرستید و سلام کنید؛ سلامى نیکو }
پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم میفرمایند:” خوار وذلیل بادا آن کسی که یادی از من جلویش شد و بر من درود نفرستاد”.([۴])
و فرمودند: “نزدیکترین مردم به من در روز قیامت، کسی است که بیش از همه بر من سلام و درود فرستاده”.([۵])
و فرمودند: بخیل آن کسی است که نام من نزدش به میان آمد و بر من درود و سلامی نفرستاد. ([۶])
واقعا از بیوفائی و بیمعرفتی و کم لطفی است اگر مسلمانی نام رسول خدا صلی الله علیه وسلم سرور و سید بشریت را بشنود، سپس در کمال بخل و بیتوجهی صلواتی و درودی جان نثار آن مقام والا نکند!
امام ابن القیم (رحمه الله) کتابی دارند بسیار ارزشمند به نام “جلاء الأفهام فی الصلاه علی خیر الأنام” بسیاری از فوائد سلام و درود فرستادن بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم را در آن متذکر شده است. جای دارد سری به این کتاب بزنی.
هشتم: دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنانشان..
خداوند متعال میفرمایند:
[المجادله: ۲۲].
{ نمىیابى مردمى را که به خدا و روز قیامت ایمان آورده باشند، ولى با کسانى که با خدا و پیامبرش مخالفت مىورزند دوستى کنند، هر چند آن مخالفان، پدران یا فرزندان یا برادران و یا قبیله آنها باشند. خدا بر دلشان ایمان رقم زده و به روحى از خود یاریشان کرده است.}
و از دوستی و محبت اوست: محبت ورزیدن با شاگردان و یاران و صحابه او، و احترام گذاشتن به آنها، و شناختن جایگاه و مقام والایشان، و ذکر خیرشان، و پیروی از آنها، و طلب آمرزش و مغفرت الهی برایشان، و زبان درازی نکردن در حقشان، و سکوت کردن بر آنچه بین آنها روی داده، و دشمنی با هر کسی که با آنها دشمنی ورزد، و یا آنها را به بدی یاد کند، و یا به کسی از آنها توهین روا دارد. چرا که آنها حلقهی وصل بین ما و پیامبرمان بودهاند، و در راه رساندن دین و قرآن و فرامین پیامبر بزرگوارمان جان و مال و روح و روانشان را فدا کرده، چه جان فشانیها و رشادتها و ایثارها که نکردهاند.
و همچنین از محبت رسول خداست که اهل بیت ایشان اعم از؛ همسران و دختران و نوادگان و خویشان آن حضرت را احترام بگذاریم، و از آنها در مقابل زبان درازیهای نادانان و ابلهان دفاع کنیم، و در حقشان افراط نورزیم، و غلو و زیادهروی نکنیم.
و از نشانههای محبت رسول خداست؛ دوست داشتن علما و دانشمندان اهل سنت، و تحقیر و اهانت نکردن آنها، و زبان درازی نکردن در حقشان، چرا که آنها سربازان و خادمان سنت و راه و روش پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم هستند، و آنرا زنده نگه میدارند.
و از نشانههای دوستی پیامبر خداست که با دشمنان او؛ از کافران و منافقان و گمراهان گرفته تا بدعت سازان و نوآوران در دین دشمنی ورزیم.
روزی مردی از هواپرستان و بدعت فروشان به امام ایوب سختیانی گفت: میخواهم از شما یک کلمه بپرسم؟ ایشان از روی محبت و احترام زیادشان به پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم ، و از شدت دشمنیای که با بدعتگران داشتند چهرهاش را از او برگردانید و با اشارهی انگشت به او فهماند که حاضر نیستم نیم کلمهای از تو بشنوم چه رسد به یک کلمه!
([۲]) [به روایت امام بخاری و امام مسلم نیشابوری].
([۳]) [به روایت امام احمد و اصحاب سنن].
([۴]) قَالَ صلی الله علیه وسلم : “رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ ذُکِرْتُ عِنْدَه فَلَمْ یُصَلّ عَلَیَّ” ( به روایت امام مسلم نیشابوری)
([۵]) “إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِی یَوْمَ القِیَامَهِ، أَکْثَرُهُمْ عَلِیَّ صَلَاهَ” [به روایت امام ترمذی، و استاد البانی حدیث را حسن برشمرده].
([۶]) قَالَ صلی الله علیه وسلم : “الْبَخِیلُ مَنْ ذُکِرْتُ عِنْدَه وَلَـمْ یُصَلّ عَلَیَّ” [به روایت امام احمد و امام ترمذی، و استاد البانی حدیث را صحیح دانسته].