ازدواج امام حسین با همسر ایرانی ایشان شهربانو ‏

می خواستم کمی درباره ازدواج امام حسین با همسر ایرانی ایشان شهربانو بدونم . اگر توضیح دهید ممنون میشم . در ضمن آیا امام حسین از ایشون فرزندی داشت یا نه؟

الحمدلله،

البته این مورد در کتب تاریخی مباحثی وارد شده است، ولی صحت و سقم آنها باید بررسی شوند. ولی آنچه که ظاهر است؛ وقتیکه دختران یزگرد را به مدینه می آورند در آنجا شهربانو یکی از دختران یزگرد به نکاح حسین رضی الله عنه در می آید. چنانکه در خود نهج البلاغه بدان اشاره شده است.(البته نهج البلاغه از نظر اهل سنت اعتبار ندارد زیرا مطالب آن منسوب به علی رضی الله عنه نیست):

در خطبه ۶۷ نهج البلاغه آمده است: « وقتی دو دختر یزدگرد را به مدینه آوردند، عمر رضی الله عنه یکی را به عقد امام حسین و دیگری را به عقد محمد پسر أبوبکر درآورد، امام حسین از شهربانو، «زین العابدین» را صاحب شد و محمد بن أبی بکر نیز از همسرش (خواهر شهربانو) صاحب پسری به نام قاسم گشت. بنابراین، آن دو (زین العابدین و قاسم) پسر خاله بودند. قاسم نیز بعدها  با دختر عموی خود «أسماء» دختر عبدالرحمن بن أبی بکر ازدواج کرد و از وی دختری به نام «أم فروه» به دنیا آورد که همسر امام باقر و مادر امام صادق گردید، از این جهت است که امام صادق رحمه الله می‌فرمود: «ولدنی أبوبکر مرتین!» ؛ «أبوبکر از دو جهت جد من است!».

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …