ارزش و جایگاه نماز

نماز که ارزش و قدر آن نزد شارع حکیم بیشتر از سایر عبادتهاست، و برای همین است که سلف صالح تارک نماز را کافر می دانستند، و مشخص است که جایگاه کافران جهنم است.

و از ابوهریره رضی الله عنه روایت است: «از پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم شنیدم که می‌فرمود: «إن أول ما یحاسب به العبد المسلم یوم القیامه الصلاه المکتوبه». ابن ماجه (۱۴۲۵).
از بریده روایت است از پیامبر صلی الله علیه وسلم شنیدم که می‌فرمود: «العهد الذی بیننا و بینهم الصلاه فمن ترکها فقد کفر». ابن ماجه (۱۰۷۹).

یعنی: «مشخصه‌ی بین ما (مسلمانان) و آنها (کفار و مشرکین) نماز است، هر کس نماز را ترک کند کافر می‌شود».

یعنی: «اولین چیزی که بنده‌ی مسلمان در روز قیامت از آن محاسبه می‌شود، نماز فرض است».

و قرآن کریم از زبان اهل بهشت که از جهنمیان می پرسند، آورده است: « إِلَّا أَصْحَابَ الْیَمِینِ * فِی جَنَّاتٍ یَتَسَاءلُونَ * عَنِ الْمُجْرِمِینَ * مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ * قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ» (مدثر ۴۱-۴۳).

یعنی: مگر «اصحاب یمین» (که نامه اعمالشان را به نشانه ایمان و تقوایشان به دست راستشان مىدهند)!آنها در باغهاى بهشتند، و از مجرمان سؤال مىکنند: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟!» مىگویند: «ما از نمازگزاران نبودیم».

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …