احکام ورود ریاء بر عبادت

ملحق شدن ریاء به عبادت سه حالت دارد:

حالت اول:

ریاء انگیزه اصلی عبادت باشد؛ مانند فردی که جهت خودنمایی کردن برای مردم نماز بخواند و هدف اصلی اش از نماز خواندن این باشد که مردم به او توجه کنند و او را مورد مدح و تمجید قرار بدهند که این حالت موجب باطل شدن عبادت می شود.
حالت دوم: ریاء در وسط عبادت وارد شود؛یعنی: انسان در ابتدای امر عبادت خود را خالصانه برای خداوند شروع کند و سپس در وسط عبادت به هر دلیلی ریاء بر وی وارد شود که این حالت به نوع عبادت بستگی دارد و دو حالت دارد:
حالت نخست: ابتدا و انتهای عبادت بایکدیگر مرتبط نباشند که در این صورت ابتدای عبادت مذکور صحیح و انتهای آن باطل می باشد؛ به طور مثال: فردی قصد دارد تا صد ریال صدقه بدهد؛پنجاه ریال آن را خالصانه صدقه می دهد و در پنجاه ریال دوم ریاء بر وارد می شود و از روی ریاء صدقه می دهد که در این صورت صدقه نخست صحیح و صدقه دوم به دلیل مخلوط شدن آن با ریاء باطل می باشد.

و حالت دوم:

ابتدا و انتهای عبادت به یکدیگر مرتبط باشند (مانند: نماز) که خود دو حالت دارد:
۱- انسان با ریای وارد شده مخالفت کند و تسلیم آن نشود بلکه از آن رویگردانی کرده و آن را ناپسند بداند که در چنین حالتی ریاء تاثیری بر عبادت ندارد زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: (إن الله تجاوز عن أمتی ما حدثت به أنفسها ما لم تعمل أو تتکلم)یعنی: (خداوند متعال از وسوسه های قلبی و فکری امت تا زمانی که آنها را به مرحله عمل یا به زبان نیاورده باشند گذشت کرده است).
۲ – انسان تسلیم ریاء شود و اقدامی برای برطرف نمودن آن انجام ندهد که در این صورت کل عبادت باطل می شود زیرا ابتدا و انتهای عبادت مرتبط به یکدیگر است؛ بطور مثال: فردی نماز را خالصانه برای الله شروع می کند و در رکعت دوم به هردلیلی ریاء بر وی وارد می شود و نمازگزار هیچ تلاشی برای برطرف کردن آن نمی کند و بلکه تسلیم آن می شود که در این صورت کل عبادت باطل می شود زیرا-نماز عبادتی است که- ابتدا و انتهای آن با یکدیگر مرتبط است.

حالت سوم:

ریاء بعد از تمام شدن عبادت به سراغ انسان بیاید که چنین ریائی عبادت را باطل نمی کند زیرا عبادت، صحیح و بدون ریاء پایان یافته است و ورود آن بعد از پایان عبادت تاثیری بر آن ندارد.

نکته:
خوشحال شدن انسان از اینکه مردم بر عبادت و عملکرد او آگاهی یافته اند ریاء تلقی نمی شود زیرا این خوشحالی بعد از پایان یافتن عبادت صورت گرفته است و همچنین خوشحالی انسان از انجام عبادت، ریاء تلقی نمی شود بلکه برعکس دلیل ایمان وی می باشد زیرا رسول الله صلى الله علیه وسلم می فرماید: (من سرته حسنته و ساءته سیئته فذلک المؤمن) یعنی: (مؤمن فردی است که انجام دادن کارهای خوب او را خوشحال و ارتکاب گناهان او را ناراحت بکند ) و هنگامی که از رسول الله صلی الله علیه وسلم در این خصوص سؤال شد فرمود: (تلک عاجل بشری المؤمن)یعنی: (مدح و تمجید مردم از مومن در قبال کار خیری که انجام می دهد بشارت زودهنگامی است که  در دنیا نصیب مومن می شود) صحیح مسلم.

شیخ محمد بن صالح العثیمین رحمه الله.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …