اثبات وجود عالم برزخ و آغاز زندگی بشر در قالب روحی (۳)

بقره آیه ۱۵۴ می فرماید:‏

{یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَهٍ مِنَ اللّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللّهَ لاَ یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ}(آل عمران/۱۷۱).

نگوئید کسانی که در راه خدا کشته شده اند مرده اند ، زنده اند ، امّا شما درک نمی ‏کنید به فضل و نعمت خدا خشنود و اینکه خداوند پاداش مؤمنان را ضایع ‏نسازد.

{فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم مِن خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلاَ هُمْ ‏یحْزَنُونَ}(آل عمران/۱۷۰).

به آنچه خداوند ازفضل خویش به آنها داده است شادمانند و از سرانجامِ یارانی که به ‏ایشان نپیوسته اند مسرورندکه هیچ بیم وترسی برآنان نیست و اندوهگین نشوند .‏
در این آیات نمی خواهد بگوید فقط شهدا زنده هستند و مثلاٌ پیامبران که به مرگ ‏طبیعی مردند در عالم برزخ زنده نیستند؟ این آیات قبل و بعدمربوط به جنگ ‏احد است مردم را دسته بندی می کند به تناسب موضوع دسته بندی کرده ، عده ای ‏سست شدند ، عده ای رشادت کردند ، عده ای شهیدشدند ، چون موضوع ‏جنگ است که می خواهد بگوید این کشته شدگان زنده هستند. ‏
موضوع دیگر اینکه می گوید شهدا زنده اند ، ازطرفی هم می گوید:( همه کس ‏طعم مرگ را می چشد {کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمُوت}«عنکبوت /۵۷» و حتی به پیامبر هم می ‏گوید: تو هم مثل همه می میری..

{إِنَّکَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُون} (زمر/۳۰)‏.

یعنی می گوید:مرده ، مثل زنده غذا نمی خورد ، شرایط انسان زنده را ندارد ، ‏حیات دنیایی رانمی گوید ، حیات برزخی را می گویدکه زنده اند ونزد خدا ‏روزی دارند.‏
برخی ازمروجین خرافات و اباطیل از راه مغالطه آمده اند که چون آنان نزدخدا ‏هستند پس مثل خدا همه جا هستند! درحالیکه آیات حکایت ازقرب خدا می کند . ‏

{أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلاَ هُمْ یحْزَنُونَ}.

آیه می گوید:آنان در آن عالم نه خوفی نسبت به ‏آینده دارند و نه از گذشته غم دارند ‏
مثال :اگرروح پدری متوّجه این عالم بود و می دید که بچه هایش همه فاسد و ‏خلاف کارشدند و انبیاء هم روحشان متوّجه این عالم بود ومی دیدند که ‏اکثرپیروانشان بیراهه می روند ! خداوند هم که گفته آنان غمی ندارند این که ضد ‏آیه می شود ، در دنیا که مشکلات داشتند ، حالا هم که رفتند غم و اندوه داشته باشند ‏‏! آیا ممکن است آنجا هم برایشان جهنم باشد. هرگز. ‏
در آیه بعد هم می فرماید خدا اجر مؤمنین را ضایع نمی کندیعنی آسایش ‏فقط شامل شهدانمی شود به مؤمنین هم اختصاص دارد منتهی خبرمی دهدکه آن ‏عالم هم درجاتی دارد شهدا درجه بالاتری دارند.‏

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …