ائمه ۱۲ گانه شیعه بالاتر و افضل هستند یا خلفای راشدین؟

می خواستم بدانم ائمه ۱۲ گانه شیعه بالاتر و افضل هستند یا خلفای راشدین؟

الحمدلله،

خلفای راشدین یعنی (ابوبکر و عمر و عثمان و علی) رضی الله عنهم اجمعین بعد از پیامبران الهی افضلترین انسانها بر روی زمین هستند؛ از اینرو از تمامی ائمه ی یازده گانه ای که شیعه ادعای پیروی از آنها را دارد برتر و افضلتر هستند و جایگاه و مقام آنها نزد خداوند متعال رفیعتر می باشد.

زیرا آنها از دو جهت مورد رضایت و خشنودی خداوند متعال قرار گرفته اند:

خداوند متعال می فرماید: « وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» (توبه ۱۰۰).

یعنی: پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار، و کسانى که به نیکى از آنها پیروى کردند، خداوند از آنها خشنود گشت، و آنها (نیز) از او خشنود شدند؛ و باغهایى از بهشت براى آنان فراهم ساخته، که نهرها از زیر درختانش جارى است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و این است پیروزى بزرگ!

و می فرماید: « لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَهِ فَعَلِمَ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّکِینَهَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِیبًا» (فتح ۱۸).

یعنی: خداوند از مؤمنان -هنگامى که در زیر آن درخت با تو بیعت کردند- راضى و خشنود شد؛ خدا آنچه را در درون دلهایشان (از ایمان و صداقت) نهفته بود مى‏دانست؛ از این رو آرامش را بر دلهایشان نازل کرد و پیروزى نزدیکى بعنوان پاداش نصیب آنها فرمود.

و خلفای راشدین جزو مهاجرین و جزو کسانی بودند که زیر درخت با پیامبر صلی الله علیه وسلم بیعت دادند. (البته چون بنا به دستور پیامبر صلی الله علیه وسلم عثمان رضی الله عنه به ماموریت رفته بود؛ لذا پیامبر صلی الله علیه وسلم خود شخصا دست خود را بجای دست عثمان به نشانه ی بیعت جلو آورد).

و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: « ابُو بَکْرٍ فِی الْجَنَّهِ وَعُمَرُ فِی الْجَنَّهِ وَعُثْمَانُ فِی الْجَنَّهِ وَعَلِیٌّ فِی الْجَنَّهِ وَطَلْحَهُ فِی الْجَنَّهِ وَالزُّبَیْرُ فِی الْجَنَّهِ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ فِی الْجَنَّهِ وَسَعْدٌ فِی الْجَنَّهِ وَسَعِیدٌ فِی الْجَنَّهِ وَأَبُو عُبَیْدَهَ بْنُ الْجَرَّاحِ فِی الْجَنَّهِ ».( إمام أحمد، أبوداود، ترمذی ۳۶۸۰، وابن ماجه وغیره .)

یعنی: ابوبکر در بهشت خواهد بود، و عمر در بهشت خواهد بود، و عثمان در بهشت خواهد بود و علی در بهشت خواهد بود و …

و این سند گواهی رسول خدا صلی الله علیه وسلم مبنی بر بهشتی بودن خلفای راشدین رضی الله عنهم است، و گواهی این صداقت توسط پیامبری داده شده که خداوند متعال در باره ی او می فرماید: « وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى » (نجم)

یعنی: و (محمد) هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گوید! آنچه مى‏گوید چیزى جز وحى که بر او نازل شده نیست.

درحالیکه این نصوص در خصوص ائمه ی یازدگانه رضی الله عنهم اجمعین وارد نشده است؛ و بیشتر آنها جزو تابعین هستند و قطعا درجه ی صحابی از تابعی بیشتر است.

البته این به معنای تنقیص شخصیت والای اهل بیت نیست، بلکه اهل سنت و جماعت مومنان اهل بیت را دوست می دارند و محبت آنها را نشانه ی ایمان دانسته و از خداوند متعال امید و رجا دارند که همگی آنها را به بهشت خود داخل فرمایند.

و بمانند شیعه نیستند که در حق آن عزیزان ظلم کنند (و صفات الوهیت و خدایی به آنها بدهند) و در حقشان غلو و زیاده روی نمایند. بلکه آنها را در جایگاهی قرار می دهند که شایسته ی آنرا دارند نه بیشتر نه کمتر…

در خصوص عقیده اهل سنت پیرامون محبت اهل بیت به فتوای (۵۴۳۷) مراجعه کنید.

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلى یوم الدین

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …